tak vzdáleným od mladosti, že na ni pohlížel s elegickým povzdechem, jaký náleží tomu, čeho jsme nadobro pozbyli a co přestalo dávno býti součástkou naší bytosti. Zdálo se mu, že život ztratil půvab od okamžiku, kdy odumřela v nás schopnost horovati aJ nadšeně sníti o nedosažitelných, nadzemských ideálech, které tvořily vlastní obsah jinošství. Nyní rozpomínal se na mladické blouznění, jež samo činí člověka básníkem ne podle povolání, nýbrž podle prožitku, jako na cosi nevystihle krásného. Výstřednostmi a »zbrklostmi« mladistvé literární bohémy dávno přestal pohrdati, vždy! v ní nemohl nezříti přirozenou dekoraci nedočkavých povzletů za slávou, za láskou, za štěstím. Na rozdíl od období, kdy v »Kandidátu nesmrtelnosti« se proti donům Quijotům stavěl na stranu bodrých Pansů, říkal si nyní zádumčivě: Běda těm, kdož předčasně zakotvili v laciné střízlivosti a za hmotný blahobyt zradili ideály mladých let! Jak málo závidění hodný jest také osud těch, kteří učinili kompromis mezi občanským životem a poesií! Nejlepší stránku si však vyvolili ti, kdož neslevivše ničeho z blouznivých tužeb a požadavků mládí a pokusivše se proměniti je ve skutečnost, opustili včas tuto zemi, kde ideály nedocházejí splnění a kde se všecko vznešené a krásné rozplývá v páru a dým; jejich předčasné hroby jsou svatými místy, jejich památka čistou oslavou dokonalého idealismu. Jak často vzpomínal Svatopluk Čech na jeiich dobrodružného představitele Bohumila Havlasu! Toto pojetí sentimentálně elegické připouští jednak tragické řešení »kandidátů nesmrtelnosti«, jednak však také satiru, humoristicky zbarvenou, na zrádce buřňáctví, přešedší do tábora Filištínských; zároveň se tu nabízí kontrast, vděčný pro základní osnovu románovou. Tím vším se plán »Kandidáta nesmrtelnosti« podstatně rozšiřuje a vznikají podmínky pro skladbu tak rozsáhlou, jakou z dotavadních prací Cechových byl pouze »J estřáb contra Hrdlička«. Z těchto podmínek se zrodil r. 1884 román »I~aJros«, uveřejňovaný příštího roku v »Květech«, rule knižně otištěný teprve po básníkově smrti v sebraných spisech, a to v provisorní úpravě časopisecké, kterou Svatopluk Čech sám zavrhoval jako nedokonalou. »Kandidát nesmrtelnosti« měl hrdinu jediného, naivního a vnitřně rozkolísaného začátečníka Vojtěcha Koudelu; ten zpodoben tak burleskně, s posměchem tak nepokrytým, že se lze sotva domnívati, jako by 228