diti ze sedla dobrodruhem tak nicotným jako byl podvodník pan Skočdopole; opět zachránila Vojtěcha Koudelu náhoda, jemu vždy příznivá a nemírně ovláda!ÍÍCÍ pásmo dějové. Výjevem »kapesního lájmu«, který se úplně opakuje z povídky »Jestřáb contra Hrdlička«, jest pravá podoba Skočdopolova rázem odhalena a milostné pole pro Vojtěcha zcela vyklizeno. Sta·rý pan Koudela, doprovázený hospodyní Terezou, přijíždí, aby požehnal svazku, který jeho přítel Stoklasa tak důmyslně zosnoval, a ke svatebnímu veselí Vojtěchovu a Liduščinu dostavují se všecky postavy, jež byl román dříve uvedl; jmenovitě »kandidáti nesmrtelnosti« z proslulého stol okruhu kavárenského, dostaví se v plném počtu - velmi řízně zparodoval Svatopluk Čech tímto závěrečným výjevem romány, jejichž spisovatele na konec ještě jednou předvádějí v úhrnném tableau všecky postavy svého díla. Na pohled arabeskovitě, nikoliv však beze smyslu pro vtipnou pointu da,l Svatopluk Čech poslední slovo jedné z figur nejpodružnějších, která již dvakráte vložila se svévolnou nahodilostí svůj příběh do hlavního rámce dějového. Jest to nespoutaný fabulista květnaté výmluvnosti, jejž byl Vojtěch poznal v noci v literární své kavárně, ale jenž byl čtenáři představen jen velmi zběžně jako anonymní pán s prokvetalým vousem. Má pohotově vždy nějaký novelistický příběh vtipně vyhrocený a dobře zaokrouhlený, jenž značně občerstvuje svou exotickou barvitostí celek, měně jej do jisté míry v epiku rámcovou. Proti neživotným a papírovým peciválům z pražských mansard jest tento inženýr, nakreslený věrně podle modelu z Čechových let studentských, mužem života, jenž zná svět a proto opovrhuje pouhou literaturou; všecky jeho povídky, jež se ukazují ovocem staré novelistické tradice západní, se odehrávají na cestách ve Španělsku, na vlnách z Černého moře a ve :Francii; i náležejí netoliko prostředím, ale i přednesem k oněm »cestovním novelám«, které u nás zahájil Neruda »R.ůznými lidmi« a pak se zvláštní zálibou pěstovaI Čechův důvěrný přítel Servác Heller. První eroticky štiplavá historka, motivicky souvislá s buschovským dobrodružstvím krejčíka »Ve stínu lípy«, paroduje ve vhodném španělském rámci víru v strašidla a staví do účinného protikladu farskou vážnost a milostné rozpustilství. Druhá, vyvážená z Čechovy plavby černomořské a rozmarem připomínající »Kallobiotiku na cestách«, jest skvěle provedenou povahokresbou prohnaného kšeftařství novořeckého. Třetí, zalitá teplým sluncem a smysl226