povážlivé a se značnou dávkou pikantnosti, při dušené motivem Josefa Egyptského, dospívá pak Vojtěch do ložnice svůdné mladé vdovy, jejímž nástrahám však odolá; zde po prvé kmitá se knihou satyrský pošklebek spisovatele, jenž ironisuje snílka, hledajícího milostnou přízeň u žen, které ho nedbají, a unikajícího tam, kde se mu žádoucí žena sama nabízí. Hostincem, kde se dohovoří se svým domnělým budoucím nakladatelem Filipem Brzobohatým, a kavárnou mladé líterární bohémy, doputuje »Kandidát nesmrtelnosti« do vzdušného příbytku přítele Stanislava, jenž jest jeho podobencem, snad o poznání ještě naivnějším a ubcžším, a tam, ve vikýřovité světničce přístavku staré panské budovy vysoko nad Prahou za měsíční záře Vojtěch konečně usne. Lze si stěží představiti primitivnější techniku výpravnou, než jakou podává Svatopluk Čech noční příběhy Vojtěchovy. Poddávaje se s trpností až neohrabanou rozmaru a hře náhody, aby jím pohazovala jako míčem, prochází Vojtěch, na jehož jednání nemá vlivu ani rozum, ani vůle, pestrou řadou dobrodružství zcela nesouvislých, potkává se s libovolnými lidmi, ocítá se v lokalitách nejrůznějšího druhu, a básníku dostačí časový sled těchto příhod, nezasahujících namnoze již vůbec do dalšího děje, aby je řadil v celek velmi sypký. I postavy, jimž později v osnově »Kandidáta nesmrtelnosti« jest přisouzeno místo významnější, uvedeny jsou do styku s jeho hrdinou pouhým nárazem nepředvídané náhody: aby vpravil do knihy šejdíře pana Skočdopole, musí Vojtěch Koudela prožíti s jeho podnapilým lokajem pijáckou noční burlesku; aby cynik kavárenského kruhu Ezop ulovil pikantní vdovičku, musí Vojtěch zablouditi v noci do jejího bytu; aby se na bohémském obzoru Vojtěchově mohl objeviti lžinakladatel Filip Brzobohatý, musí se za temné noci sraziti s blouznícím básníkem v karambolu rázu značně povážlivého. Ale toto podání, které jest z části pokračováním, z části také parodií techniky staršího románu dobrodružného, mělo pro Svatopluka Čecha tu výhodu, že mu umožnilo, aby bez hlubší motivace vpletl do románu celou galerii groteskních postaviček, jak se mu hrnuly pod improvisující pero ze vzpomínek vlastq.í pražské l;Nhémy. Jmenovitě kavárenský stol okruh »kandidátů nesmrtelnosti« zavdává spisovateli podnět, aby hromadil doklady svého pitvorného figurkářství: jednotliví zástupci výbojné literární mládeže, spřádající i mimo písemnictví neškodné sny revoluční, seskupováni jsou do kontrastních skupin, aniž uvádí je spisovatel do těsnějšího spojení s hlavní 222