kladatelské předsíně. Dokud Svatopluk Čech prožíval svá buřňácká léta, náležel také k těmto romantikům, když psal předmluvu ke »Kandidátu nesmrtelnosti«, již se neřadil k nim, nebot její hlubší smysl jest v jádře protiromantický. Pokládát papírový svět mladistvého blouznilství za velmi nedostatečnou náhradu veřejné činnosti, po níž mládež touží, a kterou jí naše střízlivá doba vůbec odpírá, čímž se dostává krásné literatuře v současném životě neúměrně významného místa. S toužebně teskným pohledem po zírá básník ze svého inkoustového století k postavě Jiřího z Poděbrad, jenž směl býti hrdinou již ve čtrnáctém roce, jako syn doby, která jinochům popřávala »života pestrého a šumného, plného čipův a změny«. Zde postavil se Sv. Čech se svým požadavkem činorodého života do příkrého odporu k důslednému romantismu, který v básnické a fiktivní oblasti nachází pravou a nejvyšší skutečnost, jediné hodnou mladistvého zanícení; mimoděk podrobil takto sžíravé kritice onen světový názor, jejž současně s »Kandidátem nesmrtelnosti« postavou svého Valeria zosobnil a oslavil Julius Zeyer v úvodě k »Bájím Šošany«: občanská opravdovost vynesla tu 2-drcující soud nad důslednou básnickou romantikou. Byl-li hrdinou Čechovy satirické humoresky z r. 1875 »člověk, jenž vydal básně«, skládá se personál jeho humoristického románu vesměs ze začátečníků, kteří doposud knihy nevydali, a teprve marně obléhají redakce svými verší a povídkami. Vlastním »Kandidátem nesmrtelnosti« míní se nadšený poeta Vojtěch Koudela, chystající pro veřejnost reflexivní epos »Ahas.ver« s exotickou látkou a kromě toho sbírku lyriky. Autorův posměch, byť spíše vlídný než krutý, jest od· počátku najevě a vztahuje se netoliko na Vojtěchovu literární ctižádost, nýbrž i na jeho lidskou povahu. Kromě básnického blouznění, pohrdajícího studiem skutečnosti, a improvisovaného veršování, k němuž se nedruží metodická práce umělecká, nezná Vojtěch Koudela, patrně absolvent vysoké školy, ale jinak mladík bez povolání, pranic a o nic se nezajímá. Nejen v mrákotném snění, ale i ve skutečnosti těká nestále od jedné půvabné ženy ke druhé, rozníceQ každým pohledem na sličnou tvář; nedovede se ve vznětlivém svém srdci rozhodnouti pevně pro žádnou z nich, i jest nevěren všem zároveň; sotva dovedl by říci, co pro kterou z nich cítí, a uvázne na konec trvale v objetí prosté vesnické dívčiny, na míle vzdálené jeho básnických snů, ale v náhradu vydatně obvěněné. Neznaje lidí a nesnaže se proniknouti k jejich jádru, sedá dů ~20