stojnostech, záhy do tábora odpůrců. Ale vlastní věrnost zásadám z dob bohemských začátků nebránila Svatopluku Čechovi, aby se neposmíval v důmyslné satiře a s vtipnou ironií naivním zvrácenostem vlastním i svých druhů z doby mladistvého letu za nesmrtelností. V nejširším rámci provedl tuto kritiku básnického pokolení českého šedesátých a sedmdesátých let ve dvou románových skladbách »Kandidátu nesmrtelno.sti« a »Ikaru«'; starší práce první jeví se pouhým náčrtkem rozsáhlejšího díla druhého, které se z nížin burleskní komiky pozvedá místy až na práh tragičnosti. Humoristický román »Kandidát nesmrtelnosti«, který v původních náčrtcích slul buď »Nový Quichotte« nebo bezbarvěji »Genius«, byl první rozměrnou prósou, kterou se básník, současně s velkorysou poesií »Žižky«, cyklu »Ve stínu lípy« a »Zimní noci« uvedl čtenářům svého měsíčníku »Květy«. První knižní vydání jest z 'f. 1884 ve Valečkově »Albu výtečnÝch povídek českých i přeložených«, druhé, obálkové, u Topiče r. 1896, třetí v 3. svazku »Větší prósy« ve spisech sebraných; ačkoliv jest na pohled patrno, že celá práce uvázla v náčrtku, přímo volaHcím po hlubším i rozsáhlejším propracování, přešel improvisovaný román z časopisu do knihy beze změny, v neposlední příčině snad proto, že se básníku zatím úplně odcizil svět, v kterém se cítil doma ještě na sklonku let sedmdesátých. V ttplné shodě s povahou pravého subjektivního románu, jakým »Kandidát nesmrtelnosti« zůstává od první řádky až do poslední kapitoly, předeslána jest vlastnímu ději knihy předmluva, napsaná rozmarně osobním a feuilletonisticky důvěrným tónem; hlavním úmyslem jeHm bylo dovoditi, že příběhy Vojtěcha Koudely a jeho druhů nejsou pouhou nahodilou výjimkou, nýbrž dějem, obrážejícím skutečný hromadný typ dobový... psychologickou podobiznou tohoto moderního donquiotského typu jsou vstupní odstavce Čechovy, prosycené říznou ironií. Svatopluk Čech rozeznává dvě odrůdy novodobých dědiců rytíře Cervantesova: jedni opojeni barvitou romantikou krásného písemnictví, dívají se na skutečnost hranolem vyčtených ilusí literárních a na lidi zorným úhlem románů; druzí, jimiž se míní ve zvrácenostech jejich umělecké bohémy zvláště zabývati, chtějí jako osobnosti domněle tvůrčí sami rozmnožovati přeludný a obrazný svět básnických fikcí i vydávají se na pout za nesmrtelností, a to ne sami, nýbrž hromadně v zástupu sourodých literárních hrdinů z kavárny a redakční i na 219