mrzutou přítěží, a proto mnozí z buřňáků, mezi nimi i Svatopluk Čech sám, stavěli se znovu a znovu před otázku, jak uniknouti životní próse, patronisované rodiči, a zachrániti se do volné oblasti pravé, výhradní poesie. V Čechových novelách se velmi zhusta vracejí 'podobné motivy: v »Souboji«, v »:Endymionu« a »řIovoru listí« stává se nápadník básnické nesmrtelnosti panským vychovatelem, v »Předčitateli« měšťákovým lektorem, v novele »Mezi knihami a lidmi« přijímá místo zámeckého knihovníka, v »Posledním jaru« zapřahá se pode jho novinářské a pouze v »Napoleonu« z nejkrajnější nutnosti vstupuje tam, kde se básnický duch cítí nejcizeji, do kanceláře. Typicky romantický odpor k měšťáckému duchu a mravu, k soběstačné a spokojené střízlivosti, k pravidelně rozměřenému chodu všedního dne provázel »buřňáky« ve skutečnosti a: vyznačuje je zvýšenou měrou v Čechově zpodobení; odtud se v povídkách a arabeskách opakují stále jejich srážky se zástupci banausního měšťáctví. Blouznivé ty 'hlavy nemilují hlavního města, ač nemohou žíti bez jeho hostinců a kaváren; hledají-li si tu být, nacházejí jej nejraději v malebné spleti malostranských a hradčanských uliček v kterémsi přístavku neb dvorním křídle starého šlechtického paláce, posunutém do zahrady a pokud možno vysoko s vyhlídkou na Prahu: zde nad trpasličím hemžením malých lidiček možno dumat, snít, básnit, vzlétat do vzduchu a přenášet se romantickou intuicí do daleké, barvité minulosti. Vlastním domovem mladých snílků jest volný venkov, kde rádi bloudívají lesy a úvaly, pohlížejíce toužebně k horám na obzoru; nejednou vypráví Svatopluk Čech také, jak sentimentální putování po sternovsku neb rubšovsku nabízí různá dobrodružná neb pitvorná setkání s bodrými originály neb i s milostnými kráskami. Život léčívá dvojím způsobem z tohoto mladistvého ilusi on ismu. Někdy jinošští blouznivci hynou předčasně, zklamáni skutečností a nedosáhnuvše ani slávy, ani lásky, po níž toužili; jindy se umoudřují, poznavše svůj základní blud a přepluvše ze zlatých vln utopie do střízlivých vod měšťáckého blahobytu a šosácké moudrosti, jeiímž zosobněním jest spořádané manželství a počestný pořádek domácí. Svatopluk Čech se sám netajil nikdy, že pro tuto léčbu z fantastického ilusionismu se nedovede nadchnouti a zvláště v autobiografické črtě »Buřňáci« zbičoval ty ze svých druhů, kteří se příliš ochotně a důkladně vyhojili z ilusionismu studentských let a přešli, tučnějíce v rodině i v dů., 218