Ale tyto závažné problémy kmitly se »Zpěvníkem Jana Buriana« pouze episodicky a nezasáhly do konečného rozuzlení, jež podává polo;. epická kapitola »Nový život« a pak zesiluje lyrický dozpěv »Nad kolébkou«; po způsobu a právem skutečné idyly vykoupil Svatopluk Čech svého nehrdinského reka štěstím čistě soukromým. Uzdravuje se po sebevražedném pokusu, Jan Burian se vrací do života nejen tím, že smysl bytí nachází v pilné a plodné práci rolnické a v životní jednotě s prostou, přirozenou Maruškou, ale i tím, že teprve nyní slaví smířeni s tradicemi domova. Neni pouhou náhodou, že první zvuk, který po smrtelných mrákotách zaslechne, vychází od týchž . starodávných, zděděných hodin, jež jej v rozhodné noci domněle lákaly do záhrobí a nyní volají zpět do života. Sen, který mu starostlivou tvář staré Běty mění v drahé tahy zesnulé matky, má hlubší význam. R.ovněž tkví v tom více než účinná antitese básnická, jestliže rozhodným gestem po sňatku" s Maruškou odkládá knihu, aby zmizel v práci rolníkově. Smířil se s osudem ve všem, a proto nezná vyšší moudrosti, než pokračovati v stavovském cítění, rolnickém díle a generačním zákoně předků - v tom smyslu nemohl »Zpěvník Jana Buriana« najíti vhodnějšího závěru, než píseň pokračování, ukolébavku synáčku Janovu a Maruščinu. Přes umělou sestavu bohatě rýmovaných slok má tato ukolébavka sládkovského ducha a sládkovský spád; v neposlední příčině proto, že konečně tady se pojímá selský stav naivně a tím mimoděk i monumentálně bez oné tendenční sentimentality, která jej ve »Zpěvníku Jana Buriana« dotud stavěla do stálého protikladu k šlechtě. Nyní básník nalezl k selskému venkovu zase týž poměr, který jest chloubou idylického cyklu »Ve stínu lípy« a zvláště jeho klasického dozpěvu a který Svatopluka Čecha inspiroval také k mohutným apoteosám rolníka v »Dagmaře«. Klidně a spokojeně pracovat na rodné zemi a pro ni; smáčet ji v klopotách potem a při tom ji milovat; cítiti se jejím synem i bratrem jejího prostého lidu a posléze v ní složiti umdlené údy - taková jest konečná moudrost Jana Buriana, kterou odkazuje svému dítěti, věře, že problém šlechty, který tolik znepokojoval otce, bude pro ně dávno odbytou otázkou, nerušící klidu soběstačného demokrata. Podoba, v níž Svatopluk Čech uveřejnil »Zpěvník Jana Buriana« f. 1887 v »Květech«, nevyhovovala přísnému autokritikovi. Jeho citlivé oko nemohlo kromě beztvárnosti některých fragmentů lyrického obsa214