ské do hrůz zničení a zmaru. Stará lípa, věčný strom života, ukolébá šumem svých laskavých větví Jana Buriana do nálady večerní. Památné hodiny rodinné, jež z hluboka bily ve chvíli jeho narození, připomenou mu dětství, ano, přivolají ze záhrobí postavy rodičů a sourozenců, které k sobě vábí zoufalce zcela neodola:telně. Pohled na uschlou bělozářku, pocházející z ruky Stelliny, znovu vznítí palčivou vzpomínku na opojení lásky i hrůzné vystřízlivění. V této perspektivě jeví se Burianovi jeho život bezcennou jepicovitou existencí, vláčenou v hrubé práci při zemi. Pohrdání životem se stupňuje ještě, když si Burian ( podobně jako ve druhém zpěvu - uvědomí v náladovém pesimismu postavení národní, jež se mu zazdá beznadějným ... marno by bylo obětovat se pro lid, kterému navždy souzeny »poníženi, jho a muka«. Takto by o bolestných otázkách národního bytí a nebytí nemluvil dojista žádný podbrdský sedlák sládkovský; mnohem spíše musíme mysliti při tomto divokém výlevu rytířského rozhorlení skeptika ven a ven citového na mučivé a hrdé patos některých pozdějších autobiografických hrdinů Zeyerových od Jana Marie Plojhara přes Rojka k Vítu Chorázovi, v nichž prudkým gestem romantického vzdoru vybíjí se »zoufalství, hněv a hrůza národního ponížení«. Svatopluk Čech pak v »Jitřních písních« a »Nových písních« překonal tyto přechodné stavy, které na sklonku osmdesátých let ležely jako hustá mlha ve vzduchu a zvláště dusily nejpoctivější srdce v mládeži. Jet tato pasáž, v díle Čechově zcela osamocená, úplně současna s proslulou sourodou úvahou li. G. Schauera o »Našich dvou otázkách« a tím dodává celému »Zpěvníku Jana Buriana«, tonoucímu jinak v idylismu a sentimentalitě, váhy důležitého dokladu děiinného. Ale přece jaký rozdíl mezi učeným a metodicky myslícím »filosofem sebevraždy« a mezi .naivním a staromódně citlivůstkářským diletantem sebevraždy! Třemšínský zeman Čechův, jenž se dosti lehce odhodlává zmařiti život individuální, zhrozil by se jistě před důslednou myšlenkou, aby bylo ukončeno hromadné živoření národa »V porobě, hanbě a ponížení«, pod jehož tíhou sám klesá. Odmítl toto řešení co nejrozhodněji, když mu je pod rouškou světoobčanství nabízel borecký pán, a byl by je zavrhl stejně prudce, kdyby mu je byl v osudné noci třemšínské kdokoliv doporoučel. Leč kdo může tvrditi, že by byl také li. G. Schauer přijal se souhlasem z úst některého národního odpůrce to, k čemu v bolestném rozporu vlastního nitra dospěl cestou spekulativnou? 213