kultuře svého národu, jež, posvěcena tradicí, jest mu dražší než »pantheon světa veškerého«. Také tentokráte, právě jako za rozhovoru s otcem Stel1iným, prokáže se Jan Burian spíše literárním vzdělancem vybroušeného estetického vzděláni než prostým rolníkem bezprostředního citu. Na míle vzdálena monumentální prostoty Sládkovy selské poesie, zastavuje se brdská idyla Čechova s rozkošnickým zalíbením u kulturních děl a uměleckých sensací a ráda zvolní dějový spád i tempo debaty, aby kroužila důmyslné, literárně rozkošnické karakteristiky Schillera neb Máchy; proto její selství má ráz zřejmě knižní a umělý, jako Svatopluk Čech sám byl sedlákem sice podle rodu a touhy, nikoliv však podle cítění a vkusu. Do druhé části básně spadá lyrika plnými proudy. Jako v »Lešetínském kováři« jsou sem vloženy celé cykly lyrických básní, ale se dvojím podstatným rozdílem: nikde se nesnaží o příklonu k písňovému slohu prostonárodnímu a všecky obrážejí citový a náladový svět postavy jed i n é, čímž vzniká jakási jednotvárnost. Mezi prvním cyklem, nadepsaným »písně«, a druhou skupinou s názvem »fragmenty«, dlužno však lišiti. V prvním kruhu šesti básní, vesměs ovládnutých pevnou, namnoze zdobně krouženou formou strofickou, jest úsilí o objektivaci patrno. Jan Burian ovšem svěřuje jaru svou lásku a zároveň obavu, zda společenský rozdíl nebude hrobem jeho milostného štěstí; zpovídá se z touhy po Stelle, k jejímuž bydlišti zalétají jeho myšlenky; trýzní se paradoxností výjevu, když oráč od pluhu pozdravuje s pocity milence šlechtičnu, míjející jej v elegantním povoze; teskní po dálce širého, skvělého světa, kam mu nejen lesnaté chlumy domova, ale i otecké povoláni brání přístup. Jestliže i v těchto písních, z nichž poslední, po způsobu »Lešetínských zvonů«, se s variacemi vrací v dalším průběhu básně, zdůrazňuje Svatopluk Čech rysy, které pro poměr českého sedláka k cizokrajné šlechtičně jsou typické, vkládá mezi ně básně, povznášející se k platnosti obecné jako tématické projevy selského cítění. Hlavně dvě první tvoří přímo přechod k »Jitřním písním« a soutěží s příbuznou i současnou selskou poesií Sládkovou, lišÍCe se od ní výrazovou umělostí, libující si v důmyslných metaforách a veršových arabeskách. Jest to chvála pluhu, vyznačující se mužnou pádností, a oslava rolníkova druha skřivana, provedená se strofickou virtuositou. Obě básně mají obdoby v jiných samostatných Čechových skladbách tohoto období: r. 1885 oslavil selský stav lyrickou romancí o »Králi Ječmínku«, 14* 211