kami - celek, oslabený v patosu, lépe se přimyká k pomerum boreckým. Pak, uprostřed líčení sadu i dvorce, vybylo básníkovi místo na velký slovní a názorový zápas mezi ústavověrným šlechticem světoobčanského nátěru a státoprávním sedlákem vřelého cítění národního; zdá se, že podobné rozpravy a rokování byly vůbec v osnově básně, a že na ně později nedošlo jen pro chabnoucí chut a pohasínající inspiraci poetovu. Debata šlechticova s Burianem před starou lipou i v její pohodlné dutině vyčerpává se otázkou národnosti a světoobčanství; s jemnou ironií jest naznačeno, že kosmopolitism boreckého pána není než ošemetným pláštíkem politiky poněmčovací, ať již se lehce posmívá náboženským ideálům české reformace, ať hlásaje heslo jednoho ovčince a jednoho pastýře, požaduje spojení slabších národů s mocnějšími, ať se odvolává k Schillerovi jako pěvci ryzí lidskosti. Skromný a přece'hrdý, zdvořilý a přece rozhodný Jan Burian nesouhlasí se svým hostitelem v ničem: ukazuje, jak se ze zápasů náboženských zrodila volnost svědomí a kterak obdobně boje národnostní budou patrně kolébkou smíru národů; důmyslně dovozuje, že různost plemen, jazyků, kultur není než výrazem odvěkého pudu přírody i dějin po rozmanitosti a změně; barvitým přehledem Schillerových látek dramatických dokládá, kterak hlasatel obecné humanity vynikal živým smyslem pro svébytnost jednotlivých národů a zemi. Vyvraceje názory boreckého pána, Jan Bu'rian se vrací k myšlenkovým motivům, nadhozeným v předchozím zpěvu u příležitosti úvahy o původu svébytnosti starodávných staveb; básník se jich dotkl již na několika místech »Lešetínského kováře«, jehož základní tése zní rovněž: starodávný svéráz vzdělanosti lidové jest bezpečnou zárukou národního zdraví, bez něhož ani všelidský pokrok neobstojí. Ve »Zpěvníku Jana Buriana« jsou takové úvahy zvláště na místě, neboť souvisí co nejtěsněji i s hlavním pásmem dějovým. J eť Maruška, pro niž se Burian rozhodne, ztroskotav v lásce ke Stelle, květem na kmeni svérázné lidovosti a takřka jejím ztělesněním zdravá její prostota úplně nahradí Janovi světovou, velmi zjemnělou, ale málo osobitou kulturu Stellinu. Ale v dalším průběhu nevrátil se Svatopluk Čech již k těmto závažným tématům cestou diskusní, ač bychom se nadáli bezpečně alespoň ještě jednoho střetnutí se Stelliným otcem. Pouze při milostném setkání v háji, když Jan Burian uzří Máchův »Máj« v ruce mladé šlechtičny, přihlásí se skvělou tirádou ke 210