pečlivou Martu s rodovými instinkty mateřskými a manželskými, ukázal právě Burianovým řešením, podle něhož ruměnolící prostoduchá Maruška v moravském kroji a s písničkou na plných rtech vyléčí všecky rány, zasazené nedostupnou šlechtičnou a dá českému zemanovi jako manželka 'a matka teprv,e pravý smysl života. Není bez schématičnosti, ale ani bez názorné působivosti tato tendenční úprava milostného děje Burianova: sentimentální Iiamlet třemšínského újezda uvědomí si plnokrevné své selství, bytostnou svou spojitost s půdou, nutnost pokračovati v otecké a dědovské tradici teprve, když se toho dočte v pohledu prostičké dívčiny s úsměvem tiché veselosti na zardělém a krevnatém líčku, a když to uslyší z tepu jejího ostýchavého a přece jižjiž se vzdávajícího srdce. Dojista vane tichý stesk a mírná bolest resignace ze závěrečných slov Burianových, kterými krátce před sňatkem s Maruškou shrnuje své řešení rozporu mezi dokonalou aristokratkou a mezi dcerou továrního dělníka a služky ze statku: »V mé hnízdo nehodí se rajka cízí, leč skromna, prosta naše holubice, byť neměla než las ku, srdce ryzí a tíché cnosti domací - nic více!« Ale Maruška jest v očích básníkových přece více: toto prosté a původní ženství, po jakém toužily žíznivé smysly a siré srdce čtyřicetiletého muže, roste na závěru, v souvislosti s celou skladbou, na českou, zdravou a neúnavnou slovanskou Demeter, jasné a věrné božstvo národa rolnického. Takto z vnitřního života básníkova vyrůstalo dílo tendenčních záměrů, ale nedostávalo se klidné tvůrčí rozvahy, jež by neurčité vlnění duševní přelila v neosobní a čistě předmětný tvar; tím se »Zpěvník Jana Buriana« podstatně liší jak od cyklu »Ve stínu lípy«, tak od »Lešetínského kováře«. Chudý a řídký děj není svéprávným celkem, nýbrž ozřejměním dané tése; invenční jeho podružnost jest patrna i z toho, že se v něm prostě obměňuje milostný příběh Ivanův ze »Slavie« od zasněžené nálady při seznámení milenců až po rodový a názorový rozpor mezi otcem a milencem dívčiným; rovněž zřetelna jest motivická příklona k »Iiovoru listí«, v jehož popředí stojí nedožitá a přece osudová láska rozmarné komtesy a blouznivého vychovatele. 207'