ke skladbě přibližně stejného slohu, ale mnohem subjektivnějšího zabarvení, ke »Zpěvníku Jana Buriana«, aby v ní řešil poměr českého sedláka k odrodilé šlechtě, neposunul politické tendence v popředí, nýhrž zastřel ji živly osobními přízvuku silně lyrického. Kromě toužebné lásky k českému venkovu, v níž se důvěra v sedláka a úcta k němu pojila s úzkostným podivem pro lidový svéráz vesnického povrchu, vyvěralo nové dílo, nejinak než cyklus »V e stínu lípy«, hlavně z nyvě dojaté vzpomínky na kraj dětství. Kdežto však kruh nedělních povídek byl vyvážen střídavě z dojmů vranských a liteňských, jimž tYP'isační úsilí dalo ráz obecně český, soustředil se básník tentokráte výhradně na Liteň, jako na středisko inspirační, a dal celé idyle krajinářský rámec podbrdský. Jako na starém Berounsku, kde Svatopluk Čech prožil chlapectví do roku desátého, uzavřen jest také ve »Zpěvníku Jana Buriana«, jenž se odehrává mezi selským statkem třemšínským a panským zámečkem boreckým, obzor hvozdnatou hrází modravých lesů a mlhavých hor; bílé stezky, klikatící se po chlumech a ztrácející se v mlze, slibují pozorovateli přístup do širého, vzdáleného, rušného světa. Objat a zúžen touto hradbou rýsuje se tu typický obraz brdské se~alnky: řady olší a vrb nad lučinami zlátnoucími hojným blatouchem a stříbřícími se potoky; pod jarním sněhem ovocných stromů klepotavý mlýn; uprostřed polí a luk panský dvorec, u něhož se sbíhají topolové aleje; nad ním zříceniny starého hradu; opodál bukový, jasanový a habrový háj sem tam svítící březovými kmeny se zpustlými stopami někdejší úpravy parkové - na rozdíl od krajinářských líčení, jež Svatopluk Čech vyvážil ze Středohoří, převládá tu idyla nehluboké perspektivy, příjemnÝ půvab střední polohy, domácí kouzlo soustředěné v hájích a lukách a nedopínající se hor. Nejenom právem idyIikovým, ale i z překypující plnosti vzpomínkové vpracoval básník do typisujícího obrazu mnoho drobných motivů individuálně liteňských, na př. altán v dutině starého stromu, rozmarně malebný holubník panského dvora, gloriet v háji s podobou obrovského hřibu; těmito detaily, slohově příznačnými pro šosáckou romantiku patrimoniální, jest celé líčení znamenitě zdůvěrněno. Až symbolicky vyjádřil Svatopluk Čech brdskou svéráznost své idyly tím, že v ději přisoudil důležité místo květině, příznačné právě pro tento pohorský kraj, křehounké a něžné bělozářce, kterou opěvoval také J. V. Sládek, básník přírody i lidu na Berounsku; nad tímto »milým dítětem našich brdských skal« prožívá Jan Burian 205