boko do let osmdesátých setkáváme, jsou skoro vesměs literárními potomky »palI1Í kněžny« z »Babičky« a hraběte Hanuše i jeho matky z »Pohorské vesnice«. Konvenčnosti v líčení šlechtických vrstev nedovedli se zbaviti ani románopisci, vyšedšÍ z pokolení Májového a usilujíCÍ o pravdivé zpodobení sociální skutečnosti. Překvapuje to méně u Gustava Pflegra Moravského, jenž aristokracie neznal z přímého názoru, než u Ferdinanda Schul~e, který žil s českými šlechtici řadu let: mátohami bez životních kořenů a bez sociálně-politického osvětlení jsou urozené postarvy ze »Ztraceného života«, jehož hlavní erotická zápletka částečně souvisí s fabulí Jana Buriana, konvenční figury úplně vyňaté ze souvislosti národně politické zalidňují Schulzovy »Šlechtické novely« - a nejinak jest tomu také u jiných vrstevnických povídkářů. Teprve o čtvrtstoletí později dai mnohem mladší a velmi samostatný příslušník novinářské skupiny, soustředěné kolem »Národních listů«, Josef Holeček, románový tvar promyšleně demokratickému názoru o šlechtě; značná část jeho selské epopeje jihočeské »Naši« vyplněna jest dějovou i diskusní kritikou šlechtického velkostatkářství a rodových výsad, při čemž pohříchu tvárná schopnost povahokresebná v aristokratické oblasti se zdaleka nevyrovná bohatému daru polemického debatéra. Vlastní velký básník svobodomyslných demokratů mladočeských, jenž řízným perem feuilletonistovým často vynalézavě napadal šlechtické odpůrce své strany, Jan Neruda, neuznal za dobré vyrovnávati se s nimi veršem; jenom několik jeho neodola\telných epigramů ťalo bezpečným ostřím starou i novou šlechtu, které přeje, aby se jí ve všem stalo, čeho si její otcové u nás zasloužili. Nerudův věrný žák v poesii v politice, Josef V. Sládek, nemohl se spokojiti s nápovědmi tak úsečnými, ježto protišlechtický vzdor byl podstatnou součástkou jeho uvědomění selského, v němž nacházel samy kořeny svého češství. Proto odmítnuv již v »Jiskrách na moři« máchovský kult českých hradů, »v nichž česká jsou jen srdce tam v kryptách práchnivící«, vracel se v lyrických knihách své mužnosti za let osmdesátých k oslavě erbu selského, vznešenějšího nad všecky znaky knížecí, jímž jest »klas potem zrosený a větev hlohu«; nejjadrnější projevy tohoto Sládkova protišlechtického smýšlení v »Selských písních« náleží však časově již za Čechův »Zpěvník Jana Buriana«. Když tři léta po »Lešetínském kováři« Svatopluk Čech přistoupil 204