ních rodů šlechtických, honosících se rozsáhlými velkostatky i mocným politickým vlivem, Svatopluk Čech za mladosti ani později zblízka nepoznal a také jako básník se o ně zhruba nezajímal - nepatřili k nim ani oba kobylkáři, na něž se pamatoval z chlapeckých let na Berounsku, vlastenecký osmačtyřicátník Karel Drahotín hrabě VilIani na Střížkově a neromantický, poněmčilý rytíř Brechler z Troskovic na Vlencích, ani baronská rodina Lexova, do jejíhož bytu v Aehrenthalovském paláci nahlížel z okna svého studentského pokojíka v první době universitní. Mladý demokrat byl sice již z domu vychován, aby neuznával rodových výsad a aby dobře lišil odrodilou šlechtu přítomnou od českých pánů a rytířů, proslavivších se v dějinách, ale přes to nedovedl se ubrániti »tajemnému nimbu zvláštní povznesenosti«, kterou bylo urozené panstvo pro úřednického synka obestřeno; podléhal tomuto romantickému kouzlu zvláště, vzhlížel-li s toužebnou plachostí k dívčinkám a slečnám šlechtickým, neosměluje se iich osloviti a obepřádaje jejich graciosní hlavičky blouznivým idealismem - v několika versích mladické básně »Anonym« rozveden jest tento motiv se směsí citlivůstkářství a sarkasmu. Politický význam šlechtické otázky dolehl naJ Svatopluka Čecha, jakmile jal si všímati veřejného života. Poměr ke šlechtě v politické teorii i ve sněmovní a zákonodárné praxi rozštípil již v 60. létech české politiky na tábor staročeský a mladočeský; o deset let pak později parlamentní zápasy o trpný odpor, o řád obecní a o souručenství s ultramontanní »stranou práva« uvedly staročeské konservativce v područí aristokratických vůdců, mladočeské liberály do otevřeného boje nejen se šlechtou ústavověrnou, ale i konservativní; přední publicističtí mluvčí obou stran utkali se polemicky právě v této otázce. Svatopluk Čech nemohl býti ani na okamžik v pochybnostech, kam se přikloní svými sympatiemi: demokratické přesvědčení důsledného svobodomyslníka opíralo se o lidové povědomí potomka selské rodiny; snivé dětské vzpomínky na půvabná sídla panská a útlé rusalky v nich jihly pod závanem kritického úsudku o ne českosti těchto domácností; dějinné poznání o důležitém podílu české šlechty v národním vývoizahrocovalo se v prudkou výtku jejím dědicům, kteří odpadli od národa; husitské přesvědčení ctitele Jana Roháče z Dubé a Bohuslava z Michalovic bouřilo se proti ultramontánství souvěkých aristokratů v Čechách. 202