frázistu, libuiícího si v hlučných tirádách a velkých heslech, E. Simek si kovářovu postavu značně zmodernisoval, pojav jej nejen jako horlitele národnostního a protikapitalistického, ale i antisemitského; ba i Václav, jenž ani u básníka, ani u ostatních zpracovatelů látky nemá politické fysiognomie, vrací se u něho z ciziny jako nadšenec pro Francii svobodomyslnou a osvícenou. Drama Simkovo, které nad ostatní pokusy vyniká také jadrnější, realistickou mluvou konversační, přerývanou jen lyrickými vložkami z Cechovy básně, jest dokladem, kterak si obsah »Lešetínského kováře« zachoval v povědomí generací životnost a jak procházel v něm změnami, které prodělalo české politické myšlení během 35 let: někdejší výraz svobodomyslného liberalismu mladočeského s patriarchálním pozadím starých hospodářských řádú našeho venkova přepodstatnil se na konec v skladbu typickou pro národní socialism předválečný. I s tohoto hlediska jsou osudy Cechova »Lešetínského kováře«, díla zkonfiskovaného a přece nad ostatní populárního, příznačny pro naše dějiny politické - tam přísluší tendenční idyle Cechově nesporně význačnější místo než v oblasti umělecké. Mezi útěšnými zprávami, které ke smrtelnému loži lešetínského kováře přináší jeho předurčený zet a dědic Václav, nezaujímá posledního místa zvěst o kupci továrny a jejích polností: »zeman blízký kupcem poloviny, z naší krve, k lidu lnoucí vřele - Tak tu brzo život vzkvete jiný!« Tím odhalil Svatopluk Cech kus svého politicko-hospodářského programu, pojatého úplně v duchu národního liberalismu. Jest přesvědčen, že bude jenom s prospěchem našeho kraje, jestliže vedle drobného živnostnictva a selských zemědělců se budou o držení české púdy děliti velkostatkáři; přeie si však, aby byli vlasteneckého smýšlení a lidového původu - český demokratism nevylučuje ani tentokráte u něho konservativní věrnosti hospodářským zásadám zděděného společenského řádu. Takto odpověděl, prozatím stručným a povšechným způsobem, na složitou a znepokojivou otázku, která čeřila ve.řeiný život český od počátku politické konstituce a s níž se i v soukromí od dětských let potkával na každém kroku - na problém české šlechty. Dokud František Jaroslav Cech nep'řešel na kněžské statky, stála domácnost panského úředníka ve stínu přízně urozené vrchnosti, kterou na čas vystřídalo panstvo občanské; také společenské styky udržovaly rodinu Čechovu stále v zájmu o drobnou aristokracii českého venkova. Před 201