dílo Čechovo. Důtklivé naléhání Jana Nerudy, který si pro novou svou knihovnu »Poetické besedy« po »Petrkličích« takřka objednal novou epickou skladbu Čechovu, pohánělo básníka; nevzdal se sice ani tentokráte, zvláště v úvodních částech veršované povídky svého obvyklého postupu slohové ciselace, ale nevyčkav ani, až nová práce dozraje svého závěru, posílal rukopis po částech nakladateli Valečkovi, takže bleděmodrý jedenáctý svazeček Nerudovy veršované knihovny vyšel ještě před vánoci r. 1883, tak plodného samostatnými publikacemi Čechovými. Úspěch v časopisecké a: novinářské kritice i mezi obecenstvem byl okamžitý a pronikavý a upozornil na tendenci revoluční idyly také státní návladnictví, jež si umínilo napraviti, že kniha prošla bez závady policejní censurou. tlned na počátku ledna r. 1884 nařídil trestní soud pražský dodatečnou konfiskaci »Lešetinského kováře', a zakázal jeho další rozšiřování; právních námitek výmluvného obhájce básníkova neuznal. Za důvody svého nálezu uváděl, že báseň »hledí popuditi dělníky proti živnostníkům« a »vybízeti k činům v zákonech zapověděným«; obvinil ji úhrnem z »přečinů proti veřejnému pokoji a řádu«. Pročítáme-li velmi četná a rozsáhlá místa inkriminovaná, vystupuje v nich však mnohem důrazněji rozhodná tendence národnostní než polemika, neb dokonce agitace třídní; státní návladní sledoval zřejmě cíle tendence politické, nikoliv sociální, a tak mimoděk pronikl správně k podstatě básně a k záměrům auktorovým. Úřední rozhodnutí nedovedlo však »Lešetínského kováře«, jenž při konfiskaci byl již značně rozšířen, vymazati z paměti a lásky čtenářské; v hojných opisech dílo bylo šířeno, a r. 1892 dopraven byl do Čech z Ameriky v četných výtiscích úplný patisk »Lešetínského kováře«, o nějž se postaral omažský »Pokrok západu«. Tehdy již obklopovala slavnou konfiskovanou knihu dvojnásobná popularita, která se také slovesně projevila silným vlivem básně na veršovanou povídku z moravského života venkovského od tehdejšího Čechova epigona P. S. Procházky »Na úrodné půdě«: vedle vzdorného hrdiny, obestřeného jakousi politickou svatozáří, oblíbeni byli stejně sladce sentimentální milenci se svou písňovou lyrikou lásky a věrnosti. K tomu přispěl zvláště hudební staromilec Prantišek Pivoda, hovějící vždy ochotně pochybnému vkusu obecenstva, jenž r. 1885 zhudebnil a v samolibém omylu Antonínu Dvořákovi připsal jedenácte písní, vložených do básně; z nich skoro znárodněl líbivý kuplet Václavův deště jen dále pojď!« Takto žily nejtrvaleji 198