zapadlým raJem dětství jest tu oživen, idylka lásky vzkříšena test jakoby jen dodatkem ke ztracenému edenu mladosti, a nade vším letí prudce ve vzpomínce a touze, vystiženy podivuhodnou zvukomalbou milované zvony domova. "Lešetínské zvony slyšet valné hony, přes pole a háje zní ten svatý hlas, hlaholí tak jasně, hlaholí tak krásně   Lešetínské zvony rád bych slyšel zas!« Že si básník na této apostrofě, zhušťující to, co »Lešetínského kováře« pojí s cyklem »Ve stínu lípy«, právem zakládal, ukazuje okolnost, že variaci elegie vložil Václavovi do úst ještě jednou, a to na samém závěru básně tam, kde se nedočkavý ženich vrací sebevědomě do Lešetína, aby podal Lidušce navždy ruku a založil si s ní bezpečný domov; tentokráte však vloudilo se do elegie mnoho snoubenecké sentimentality, Těchto desatero písní hlásí se zřejmě k oboru ohlasové poesie české, dovedenému již jeho zakladatelem fr. L. Čelakovským k dokonalosti klasické; vývojově náleží erotická čísla z »Lešetínského kováře« přibližně mezi Heydukova pabásnění lidové lyriky a mezi Sládkovy »Starosvětské písničky«; proti ohlasům Čelakovského jsou však sotva uměleckým pokrokem. Vciťují a vmýšlejí se správně do naivní duše lidové mládeže; rozvádějí vděčné a přístupné motivy, kterými se rádi zabývali prostonárodní zpěváci ve svých milostných projevech (motivy prstýnku, hvězd na nebi, kukačky, plačících očí milenčiných atd.); užívají s prospěchem některých výrazových prostředků písňové stilistiky české, na př. refrénu, apostrofy, řečnické otázky. Leč neponořují se' pod povrch lidového zpěvu. Malicherné zdrobňování a mazlivé zosobňování, v jakém si až k nechutenství liboval Adolf Heyduk, jest skrovnou náhradou za naprostý nedostatek jadrně osobitého výrazu,. zkrojeného po starodávnu a chutnajícího kmenově, jak to nacházíme skoro ve všech Sládkových písničkách: hlubšího pohledu do lidové bytosti tu nikde není. Ježto pak tyto písně i s celou idylou lásky jsou vlastně neústrojnou částkou »Lešetínského kováře« a do jeho epického toku závadějí roztříštěnost a neklid, nelze tohoto dočasného návratu k básnickému slohu "mořské fantasie« pokládati za šťastný pokus. básníka tvůrčích sil zřejmě ochabujících. 196