šlechtic; Václav sám přináší si tolik úspor, že může pro sebe a pro Lidušku koupiti kovárnu i s chatou - česká půda' jest zachráněna pro rodinu a pro národ, takže kovář, požehnav ještě svazku Václavovu s Liduškou, může spokojen a s vědomím, že zvítězil, v míru zemříti. tIlavního dějového pásma se tento Václav, načrtnutý pouze zběžnými a schématickými rysy, zúčastní teprve na závěru jako pravý deus ex machina; před tím nepoznává čtenář ani jeho politického, ani sociálního smýšlení a nedovídá se nikterak, jak se kovářův tovaryš staví k rozvratu svého rodného Lešetína. Osiřev nadobro, pozbyv sourozenců i rodné chalupy, našel Václav nový domov u kováře, jenž byl důvěrným přítelem jeho otce; kromě laskavého mistra nalezl tam i lásku jeho sličné dcerky. Když jej, nucen okolnostmi, kovář přes jeho vlastní zdráhání a přes nabídku, že bude pracovati třeba zdarma, propustil z práce, odešel nerad do ciziny; napřed však vyjevil i s Liduškou mistrovi svou lásku, a nedav se zviklati jeho počátečním odporem, vymohl si jeho svolení a slib, že dosáhne ruky dívčiny. Vyslouží si ji nejen touhou a: věrností, ale i vytrvalou prací. Tato konvenční idylka lásky Václavovy a Liduščiny jest druhou složkou básně, ale nasládlou svou titěrností, nemužnou svou něžností odlišuje se velmi nepříjemně od hlavní epické látky, s níž ostatně není náležitě skloubena. Netoliko oba cukrující se milenci, ale i starý, zasmušilý mistr jest strhován do malicherné sentimentality, jakmile jde o události této lásky: jak citlivůstkářsky dokresluje, či spíše skresluje postavu vzdorného odbojníka, spoléhajícího vždycky na vlastní pevnou vůli, závěrečný výjev šestého zpěvu, kde kovář dává na své rozhodnutí o Lidušce působiti neočekávané náladě, dostavivší se Z'a! večerního klekání a strhující drsného muže k modlitbě, ano i k slzám! Jest to hotový barvotisk vkusu málo vyběravého: zatím co se Václav laská s Liduškou, ozařován odleskem kovářské výhně, hledí mistr oknem, tonoucím v ohni červánků, ke hřbitovu, a teskní, nacházeje tam náhrobní kříž své Anny. " arciť smír a požehnání následují. To, čeho se o Václavově a Liduščině lásce z básně dovídáme, jsou obrysy co nejobecnější a při své povšechnosti pramálo zajímavé; mohlo by býti jinak, když obě postavy, milencova a milenčina, zůstaly vůbec neprovedeny? Příběh lásky nevypráví se formou výpravnou, nýbrž řadou písní, jak to Svatopluk Čech byl provedl již v mladistvé své »Bouři«; jest velmi pravděpodobno, že naň při tom působil básnický 194