Prokop i se svým hloučkem značí zubožený dělný lid, v němž neuvědoměle a zmateně se hromadí revoluční látka, čekající na nahodilý doutnák a živená temperamentem, nikoliv myšlenkou. I za Rolandem i za Vladimírem opožďuje se lešetínský proletář, jehož touha po revoluci propuká velmi příznačným výbuchem: »Aspoň jednou sobě ulevím! Té bouři, jež mi hučí spoutaná již dávno ve útrobě, lačné zlobě, kypící té žluči; aspoň jednou duše má si nahne z číše pomsty, po níž dávno prahne!« Celkem neznamená Čechovo pojetí dělnické bídy a dělnické vzpoury valného pokroku proti oněm slovesným dílům šedesátých let, jež, opírajíce se o skutečné výjevy továrního povstání a o živé proudy v mladém českém hnutí dělnickém, po prvé uvedla do našeho krásného písemnictví pátý stav; po dvaceti létech, vyplněných tajným úsilím socialistickým, nedovedl Svatopluk Čech říci o těchto zjevech a problémech více než Rudolf Mayer v ponuře krásném symbolu básně »V poledne«, Gustav Pf1eger Moravský v pravdivých obrazích románu »Z malého světa« a františek Věnceslav Jeřábek v malbě továrního prostředí v dramatě »Služebník svého pána«. I on, dědic názorů z let šedesátých, zůstává lidumilným liberálem beze schopnosti osvojiti si socialistické smýšlení, ale na rozdíl od svých předchůdců prohlubuje otázku ve smyslu národní politiky české: kapitál jeví se mu zároveň i nebezpečím národním, protože jest to kapitál cizí, jenž své moci nad zaměstnanci zneužívá k odnárodňování a zároveň ubírá zděděnou půdu českému zemědělci. První jiskra do zápalných látek v Lešetíně jest vržena, když u přítomnosti všech rebelů Brázda kováři vypravuje, že poslední při prohrál, a že jeho usedlosti i kovárně hrozí exekuce; kovář se odhodlává neustoupiti ani zbraním a J óza i Prokop ujišťují jej svou pomocí. J de nyní o to, míti proti zbraním pohotově také zbraň, a tu kovář, posílen husitskými vzpomínkami, překuje selské nářadí na zbroj. Připravené oruží nezahálí dlouho. Když kovář posměšně odmítne správce s ozbrojeným průvodem, jenž přišel kovárnu zabavit, a když roztrhá 192