svaté právo na půdu«, jež nemůže býti v rozporu s právem božským; jest si nesporně vědom, že před Bohem jest bez viny, když vyzve v zápas mocnosti světské a když zašlape v prach jejiqh autoritu. Děj básně postupuje přímočaře jakožto výsledek srážky této neoblomné povahy mravní s nepřátelským živlem továrním, domýšlejícím si mnoho do své převahy; jakmile představitel a mluvčí německého kapitálu, správce z továrny, se octne se svými návrhy tváří v tvář neústupnému kováři, dochází ke konfliktu, jenž nepřipouští smírného řešení. S prudkou svou přímostí naznačí to hrdina z kovárny hned po prvé, když tovární správce, sám opojen rozmachem nového průmyslového podniku, k němu přichází s nabídkou, že odkoupí od něho pro továrnu všecky jeho pozemky i s chalupou; již tu vypukne nesmiřitelné záští drobného zemědělce a živnostníka proti .. kapitalistickému hospodářství, a kovář ze své světničky vykazuje rozhorlen cizince, zdůrazňuje své rozhodnutí: »A kde stojím, na té umru půdě.{( Kovářův vzdor nepovolí, ani když dílna uprostřed vylidněné vesnice nemá práce, takže mistr musí propustiti milého tovaryše, ani když kovář na konec osamí, opuštěn nestatečnými vystěhovalci; všemu na vzdory, jako živý protest proti postupujícímu rozvratu domova, chce »aspoň hrstku rodné země z těch jícnů vytrhnout«. Ale když prodlužen a zubožen, s vráskami v líci a šedinami ve vlasech i na bradě, vysílen panskou zlobou a neustálými soudními procesy, u vyhaslé výhně a nad prázdnou kovadlinou, pohřížen buď do četby kroniky neb do temných myšlenek, »kovář, který nekuje«, se postupně odhodlával ke vzpouře - básník zobrazil tento růst revoluční nálady kovářovy svým oblíbeným, do široka rozpředeným přirovnáním o vzdouvající se horské bystřině z jara - nestál již sám. Jedenáctým zpěvem mění se podstatně perspektiva skladby. Dotud kovář neměl důsažnějšího vzahu ke svým spoluobčanům, ba odlišoval se od nich v pýše individualistově; nanejvýše »marně prosil a lál«. Nyní, když starý Lešetín úplně ustoupil obci tovární, stává se zpust1á kovárna shromaždištěm všech obětí nového řádu, žehrajících do kapitalistické zvůle - skladba mění se z rodinné idylky v sociálně podloženou epopeji hromadné vzpoury. Na třech typických postavách doložil Svatopluk Čech náladu lidových vzbouřenců: na scházejícím selském staromilci, sousedu Brázdovi, na zklamaném vystěhovalci J ózovi a na dělníku Prokopovi, mluvčím továrního proletariátu. Starý 190