s sebou do Lešetína hned přináší nová hospodářská epocha>. Pro vyčítavé a obžalobné líčení této zkázy Svatopluk Čech nalezl osobitý sloh. Cítě nebásnickost pouhého výčtu sociálních běd, zaměňuje jej rychle za vzrušenější, ano dramatický výklad o tom, jak sé celý kraj kolem Lešetína mění a odsvěcuje vlivem nových poměrů - jeho záliba pro kontrasty slaví pak hody, zvláště když se chvatně střídá nejslunnější obrázek šťastné pohody s jízlivou črtou drsné střízlivosti. Na tomto pozadí Lešetína v době hospodářského přerodu, zastiňujíc všecky ostatní osoby, tyčí se ústřední postava lešetínského kováře, mohutného siláka bohatýrského zjevu; pod mrakem sazí a v záři výhně nevystupuje jeho statný zjev hned od začátku ani jako podobizna ani jako realistický genre, nýbrž přímo jako tyP. Svatopluku Čechovi při tom vydatně vypomohla tradice. Od šedesátých let zdomácněl v Čechách jakožto symbol krásného mužství a uvědomělého občanství kovář nad kovadlinou a s perlíkem; nikomu již nepřipadalo, že jest to oblíbená představa germánská, opírající se o báji o bohu Donnarovi a o pověst o hrdinovi Wielandovi. Na samém prahu konstituční doby spojil nedoceněný mistr barevné karakteristiky a zjednodušující komposice Karel Purkyně své umění podobizny a zátiší na obraze pražského kováře Jecha, kterak v dílně uprostřed svého nářadí, v pracovním kroji, za oddechu svatvečera pročítá Slovenské noviny; plátno, z něhož nezapomenutelně vyzírá krásně mužná hlava v temném věnci vousů a vlasů, nazváno jest příznačně »Politisující kovář«. O rok později vyšla r. 1861 v »Obrazech života« bérangerovská chansóna »Kovářská« od Fr. L. Riegm, která záhy zhudebněna se rozletěla po celých Čechách; politická symbolika jest ze všech šesti slok ihned patrna. Riegrův »celý muž přímé tváře« není jen pravý kovář, ale i pravý Čech, vzorný syn země, jejíž uhlí dává světlo a plamen, železo pak sílu: v něm trvá stará tradice národa, bystrého ducha a pádného ranou, jenž znal kout ruchadla i stroje, meče i mlaty - také tento přítel práv, ne lichých slov, »ohne, zmlátí, protne každý odpor«; jeho heslo zní: »svoji na svém chceme stát«. Riegrovi se podařilo vložit do rázných trochejů prudkého spádu vedle rytmu kovárny také plesný tepot mužných srdcí na úsvitě ústavnosti a zároveň osobité kouzlo vlastní energické osobnosti; právem došla jeho píseň obecné obliby. Čechův Lešetínský kovář jest přímým potomkem populárního hrdiny Riegrova; hlásíť se zřejmě k občanským ideálům šedesátých 188