rozdíl od svých povstaleckých přátel se omezuje na sebeobranu a v ní, neučiniv nikomu násilí, bohatýrsky umfrá. I mínil Svatopluk Cech takto v jednom a témže díle projeviti dvojí odchylnou polaritu vlastni povahy: idyličnost a revolucionářství, selský sklon ke klidu a buřičský vzdor, cit pro starodávnou intimitu domova a smysl pro hrdinský čin obranný. Tím se mu naskytoval zároveň těžký problém slohový, sklenouti vyšší jednotou části idylické a obrazy sociálního rozvratu i obranné vzpoury, ale to se básníkovi nepodařilo - v celém díle zeje trapná trhlina mezi oběma nesourodými složkami. Velmi názorně se před básníkovým okem rýsoval zachovaný kout, soustřeďující starodávnou českost a vesnickou idylu, kam mínil položiti děj. Ještě dříve, než r. 1883 přistoupil k rychlé a velice soustředěné práci o »Lešetínském ,kováři«, napsal lyrickou oslavu zvonů třemšínských, namnoze podobnou vstupu cyklu »Ve stínu lípy«; touha po domově a vzpomínka na šťastné dětství vykouzluií si utěšený obrázek venkovského zátiší, jehož duše takřka byla zakleta ve hlaholu zvonů. Lyrický tento vzdech, značně rozšířen a elegicky prohlouben, přešel pak do básně a to na místo dějově dosti pozdní; Třemšín přezván Lešetínem, a několik stručných črt o chaloupce pod omšenou střechou rozrostlo se na propracované líčení podhorské vísky. S podrobností až titěrnou, připomínající svými národopisnými malůvkami a mazlivými zdrobněninami způsob tIeydukův, zastavuje se Svatopluk Cech u rázovitých chalup a zahrádek a provází lešetínský lid s radostným zájmem zvykoslovným celým rokem na vsi. Není to zcela klidné a objektivní líčení; tendenčně vkládá do něho básník protest vlasteneckého staromilce proti »cizímu přívalu«, »hltavému příboji«, »charé jeseni přítomnosti« a hned podle své protikladové metody staví vedle původní rázovitosti lešetinské nenárodní, ano protinárodní civilisaci, vpadnuvší sem přes »hory nevěrné«. Obraz cizácké továrny nepohřešuje ponuré a temné krásy, ale bezprostředně se tato vise »nového chrámu« mění v obžalobu a invektivu, a to sociální; ctitel patriarchálního venkova se vzápětí vykukluje jako mluvčí vykořisťovaného dělnictva. Tento nový svět páry a kouře, strojů a řemenů, vysilující mechanické práce a dělnické bídy nestojí prostě v e dle starodávné idyly patriarchální, nýbrž podniká na ni promyšlený útok a postupně ji rozkládá: porucha vesnického svérázu, prodej zděděné půdy, zámořské vystěhovalectví, proměna drobných rolníků v tovární zaměstnance, toť hlavní zla, jež 187