v končinách jeho mladosti dávno skutkem. Ještě více poděsila jej na českém venkově základní změna hospodářská. Drobný průmysl domácký a rukodělný, připouštějící jak osobní samostatp.ost řemeslníkovu, tak značný kus vynalézavého důmyslu pracovníkova, nemohl již v ničem odolávati tovární velkovýrobě; fabriky, zaměstnávající a vyčerpávající hromadně dělnictvo a přinášející závratné zisky podnikatelům, vyhrnuly se z velkých měst i na venkov, zabíraly tam pole, luka i městiště vesnic; český proletář stával se sluhou strojů, parobkem kapitálu, pouhou bezprávnou pracovní jednotkou; hlavně na úpatí Středohoří postupovala industrialisace vítězně. Leč tyto příznaky civilisačního přerodu se nedotýkaly pouze srdce idylického konservativce, kotvícího všemi zálibami v minulosti, nýbrž jevily se vážným mementem také citlivému svědomí starostlivého vlastence, který právě v českém Středohoří, tak drahém od dětských let, si uvědomoval, že kollárovské obavy v německém příboii od severu v ničem nepozbyly časovosti. Stírání národní svéráznosti pociťoval jako vítězství bezbarvého internacionalismu, který, podrobiv si zevní povahu národů, bude ukládati také o jejich vnitřní svébytnost a oslabf postupně jejich sílu sebezáchovnou. Ve výboii továrního velkoprůmyslu a kapitalistické podnikavosti na českém venkově spatřoval právem veliké nebezpečí národní, vždyt fabrikami, hlavně od severu, dral se až k samému srdci vlasti živel německý, který netoliko vykořistoval české ruce a hla/vy, netoliko skupoval a rodákům navždy odnímal českou půdu, pudě je namnoze k vystěhovalectví, ale přímo i germanisoval, nejzhoubněji ve škole - právě v této době věnoval Svatopiuk Čech výmluvné veršované poslání »Ústřední matici školské«, která tuto míní býti »záštitou před dravými vlky«. I umínil si básník, asi čtyři léta po cyklu »Ve stínu lípy«, zobraziti český venkov na tomto hospodářském, sociálním a národním přerodu, a to dílem, jež by se ze selanky logickou událostí změnilo v oslavu revoluce, ale revoluce zvláštního rázu. Kdežto Adamité nad Nežárkou, komunističtí vzbouřenci na lodi .Evropě, mluvčí ruského nihi1ismu ve »Slavii«, Vladimír, toužili zahájiti nový sociální řád na zemi, chtěl Svatopluk Čech nyní posunouti v popředí své skladby povstalce, hájící krví i životem starý svět a mstící se na jeho rušitelích. V čele této konservativní revoluce, jako její mravní strůjce, měl stanouti lidovy hrdina, jenž tkví kořeny pevně ve zděděné půdě a starých 'řádech, ale na 186