naopak teprve na scéně jasně vysvitlo, jak v nejednom příběhu se pomalu vleče děj, kterak povahokresbě se nedostává určitosti, do jaké míry slovesné baroko znovu a znovu zatěžuje celek. Uvědomovalo-li si toto vše obecenstvo, ačkoliv jeho úsudek podstatně určovala tendence básníkova i ovzduší přítomné chvíle, zdůraznila to tím více kritika', která však zároveň znovu - skoro po čtyřiceti létech - vřele ocenila básnické hodnoty skladby. Právě kritik, nadaný význačně divadelním pudem a citlivým dramatickým smyslem, Jaroslav liilbert, vyvrchoIil svůj úsudek slovy: »Poesie epická a jen epická, v ní klid, záře, jas, tu a tam sice dramatický příběh v povídce, ale ne dramaticky předvedený, nýbrž jako životní vzpomínka vyprávěný - a z jeviště dojem přece tak plný, že dům sedm čtv'rtí hodiny bez únavy, ba všecek sladce vzrušený naslouchá. Byl to triumf poesie, triumf poesie životné, pravé, české, dechu ušlechtilého, formy vyspělé, účinku rozradostňuiícího.« Venkov, oslavený selankami cyklu »Ve stínu lípy«, zachovává uprostřed dědovského klidu starodávné formy hospodářské i společenské a není ničím ohrožován v pravidelném svém chodu zemědělské výroby a ve zděděných mravech neb zvycích; i znepokoiivá otázka vystěhovalecká, čeřící jeho pokojnou hladinu, pojata jest spíše jen jako výsledek výjimečných sklonů individuálních, nikoliv jako projev poruchy sociální. Slovem, jest to venkov básníkova mládí. Ohlížel-li se však Svatopluk Čech v mužných svých létech za venkovských potulek a návštěv kolem sebe, nemohl nepozorovati, že se poměry podstatně změnily, a že po dávné idyle jest veta. Dva zjevy při tom zvláště upoutávaly jeho pozornost a znepokojovaly jeho srdce. Starobylý svéráz vesnický mizel před očima věrného staromilce s neodvratnou jistotou: střízlivě zděná stavení vytlačovala malebně sroubené chalupy i rázovitě rozčleněné statky pod doškovým neb šindelovým krytem; lid.ový kroj, bohatý v barvách i v ornamentice, upadal v zapomenutí také již na obvodu československé oblasti; prostonárodní píseň všude umlkala a s nf se ztrácely půvabné zvláštnosti zvykoslovné. Zvláště za krátké turistické pouti po Valašsku a Slovácku v létě r. 1881, z níž si přinesl domů »Několik obrázků moravských«, zhrozil se, že všude »nepřátelský duch času« ohrožuje »kus národní poesie«, »poslední duhový zákmit snu minulosti, pohrávaiící na tiché tváři kraje«; co pod Radhoštěm a kolem Velehradu pronášel jako trpkou obavu, to bylo 185