stupňováno vděčné a pyšné nadšení pro domov, rozptýlené porůznu v jednotlivých příbězích cyklu. Svatopluk Cech ji vložil formou přípitku do úst mlynáři jakožto představiteli sebevědomého češství, občanského pokroku a radostné demokracie na českém venkově; neuznal však za účelno jakkoliv individualisovati postavu »pana otce«, na jakou pomýšlel již na počátku básnické své dráhy, když 'r. 1876 psal píseň »Mlynářskou«; ani zdaleka nenavázal při tom na starou českou tradici, jež od »Babičky« B. Němcové až po humoresky Tůmovy poHmala pantáty z mlýna rozmarně, neb i' burleskně. Jeho mohutný, kosmatý mlynář jest pouze mluvčím básníkovým; potěšiv muzikanta a zažertovav s mileneckou dvojicí dcerušky hostinského a mladého lesníka, zvedá pohár piva na počest domova a člení svou oslavu jeho krás i sil přirozeně do vybroušených básnických slok, z nichž každá umným zeugmatem vedle darů přírodních velebí bohatství lidu; apoteosa se posléze mění v nadějnou a statečnou věštbu do budoucnosti celé vlasti, veškerého národu. Zase se věrný tradicionalism pojí s klasickou idyličností, zase se spatřuje štěstí, tentokráte hromadné, v setrvávání na zděděné rodné půdě, ale zárovéň ve vzletu nad ni: starý, klidný a zdravý svět předků chce a má býti zachován na venkově, kam nová doba doposud nezaléhá svými problémy a převraty. Jako příklad klasické selanky české, provedené formou rámcového cyklu, nabyla skladba »Ve stínu lípy« záhy obecné popularity, když r. 1880 z časopisu přešla do »Nové sbírky veršovaných prací«, odkudž za života básníkova přetištěna byla sedmkráte; stala se jedním z nejoblíbenějších děl Cechových a byla častěji uváděna na důkaz jeho národní svéráznosti - vedle k'ritiky přispěla zvláště také škola k jeH proslulosti a oblibě. Když pak po menším pokusu Kamprově o inscenaci části cyklu na divadle vinohradském, r. 1918 nedlouho před koncem světové války, shledávány byly české básnické výtvory, jež, napojeny jsouce zdrulvou vlahou domova, posilují národní uvědomění, sáhlo Národní divadlo v den desátého výročí básníkovy smrti k tomuto cyklu příznačně epickému, a:by mu dalo provedení, jakého se zpravidla dostává kusům dramatickým. V barvité inscenaci Kvapilově rozdělilo se devět předních herců Národního divadla o recitaci jednotlivých částí básně, při čemž kmetnému Jakubu Seifertovi připadl předzpěv. Do dramatického ovzduší sice nebyla tímto jevištním provedením nikterak přenesena epická šíře, idylická pohoda, dekorativní samoúčelnost cyklu, 184