pického českého starousedlictví venkovského. Vypravěč sám, potulný houslista bez rodičů a domova, jest s výstřední a nezlomnou svou dobrodružností nakreslen snad podle téhož liteňského modelu, na nějž Svatopluk Čech myslel, když psal z mládí balady »Šumařovo dítě« a »Divné housle«; jest to takřka protest nevázané mysli pudového umělce proti běžné selské morálce. Zato Anna, kterou muzikant upoutá, ztělesňuje rodem pyšnou selskou tradici, nejbohatší děvče ze statku má se vdáti podle vůle rodičů, a jest zahrnuto jejich kletbou, když se vzepře a jde za milovaným šumařem do světa. Její vzdornou pout s milencem do neznámé země nevylíčil Svatopluk Čech jen povšechnými rysy, jako později v drobné básni »Na útěku«, nýbrž použil vydatně vlastních kavkazských dojtpů z r. 1874. Takto mohl doplniti obraz vystěhovalectví amerického méně běžným líčením české emigrace na R.us a zvláště na Kavkaz a zároveň oslniti čtenáře několika sytými krajinomalbami svítivých nelomených barev s vítězným vrhem světla: pohledem na zeleně huňatou hruď Kavkazu nad krovem mlhy od moře; žhavě milostnou báchorkou věčně se objímajícího pralesa; mlčící záhadou opuštěné vísky čerkeské uprostřed bující vegetace; večerní vyhlídkou na horstvo, halící se do par všech barev; divokým výjevem velehorské bouře; posléze obrazem kavkazské krajiny pod duhovým obloukem v oblacích a pod třpytnými kapkami na každém listu a stéblu. O těchto virtuosních kusech krajinářských, v nichž opětně jako v »Čerkesu« jest v převaze statický živel popisný nad pohybovou dynamikou, nepracoval pouze útratný kolorista, ale i, ač skrovnější měrou, psycholog: ladění obrazů se řídí alespoň částečně duševními stavy muzikantovými a Anninými, až v mohutném výjevu závěrečném velehorská krajina, očištěná a omlazená bouří, smírně září do kamenějícího líce české emigrantky, která odchází se světa uklidněna, ježto konečně zvěděla, že domov i rodina jí odpustily. Nenavrací-li se do domova tělem, jako Bártův syn, vrací se tam alespoň poslední myšlenkou - a zatím co věrný milenec její líčí krajanům její mohylu podobným způsobem, jakým ne dlouho před tím opěvoval básník Havlasův hrob pod Kavkazem, přilétá duše Annina na nedělní táčky mezi sousedy a poslouchá, kterak lípa šumí smírnými a spasnými melodiemi domova, mimo nějž není blaha ani jistoty. Takto přiléhá k povídce šumařově zcela ústrojně závěrečná apo-, teosa rodného kraje, v níž čistě lyricky jest shrnuto a pateticky vy183