ani závěrečným elegickým povzdechem vypravěčovým - mezi české venkovany, jejichž nejnadšenější mluvčí horlí pro pokrokové ideály, sestoupilo na okamžik panské rokoko, zatřáslo napudrovanými kadeřemi, zašustilo krátkými sukénkami, zatančilo, zalaškovalo a zase zmizelo se šibalským úsměvem. Též p.oslední povídka cyklu »Ve stínu Iípy« jest příběhem lásky; proti rozmarné a mladicky hravé erotice krejčíkově a pojezdného zastupuje milostný románek muzikantův s vánočním vypravováním učitelovým oblast lásky v slzách a v utrpení. Kdežto však se kantor od těžké milostné ztráty dostává k novému milostnému štěstí, hyne šumařovo milování v hoři předčasného skonu milenčina a vyznívá tudíž akordem výčitky, stesku, ano zoufalství, bez oněch smířlivých tónů, jež provázejí závěr vypravování sousedova neb šenkýřčina. Kdyby osud potulného houslisty a jeho Anny byl pojímán právě jen jako historie lásky, mohlo by se zdáti, že jeho disonance nebyla položena případně na samý konec cyklu; byla by tu Svatopluka Čecha skutečně opustila ona bedlivá rozvaha komposiční, jež jej dotud při řazení vypravěčů a jejich povídek provázela? Ale ústřední motiv tragické idyly kavkazských uprchlíků jest vlastně jiný: muzikantova Anna a s ní milencovo životní štěstí nehynou pro rozvrat lásky, nýbrž proto, že silnější nad milostné opojení, nad manželskou příchylnost, nad blaho práce v exotickém ráji se ukázala touha po domově a potřeba žíti na rodné půdě ve shodě s rodiči. I jest Annin kavkazský románek jakousi citovou kritikou českého vystěhovalectví, jehož tragiku shrnul tak hluboce Josef V. Sládek, skládaje epitaf jednomu z nejušlechtilejších našich emigrantů novodobých, slovy »Neb nemám domova krom tam, kde matku mám« - nikde, ani v nejpožehnanější a nejsvobodnější zemi nepřestane srdce českého vystěhovalce toužiti po rodné zemi a proto nikde nemůže plně zakotviti. Takto vrací se na závěru svého cyklu Svatopluk Čech opětně k základní myšlence rozvedené na počátku básně v osudu Bártova syna a· tvořící zároveň ideové jádro celé skladby: nejenom osobní blaho, ale i mravní uspokojení a životní smysl každého venkovana jest, aby trval, pracoval a tvořil, zápasil, miloval a trpěl, pokračoval v díle předků a chystal lepší budoucnost na rodné půdě; běda tomu, kdo se jí i na čas odcizí! Šumařova povídka shoduje se nejedním rysem s vypravováním sousedovým, a 'to zvláště ostrým kontrastem barvitého exotismu a ty182