vech rozšafné hospodské: »Můj Bože, kolik divných bájí i v malém dětském srdéčku se tají!« Správný vztah k životu zaujme pouze ten, kdo se s účastným porozuměním zadívá do hlubin srdce svého bližního a tam v sebe skrovnější vlnce nalezne zajímavý dílec duševního vlnobiti člověčenstva - vidí-li pošetilost, budiž k ní shovívav, setkáváš-li se se směšností, odměň ji úsměvem, dojme-li tě nepatrnost, hleď k jejímu hlubšímu smyslu! Tento humoristický názor na život, jenž se ještě určitěji pak hlásí v Čechových básnických báchorkách, svítí svým klidným, podzimním světlem nad celým cyklem »Ve stínu lípy«, a způsobuje, že skladba, vyrostlá z kořenů subjektivního cítění, rozkošatila se k objektivistické moudrosti, hodné idylika-klasika; výmluvná a názorná paní hostinská vyjádřila toto ústřední pojetí nejurčitěji. Již v prologu cyklu střetl se s mravopočestnou paní hostinskou břichopásek a záletník pojezdný v rozmamé srážce nevítané dvornosti; nyní přejímá po ní slovo, avšak šenkýřka i s dceruškou napřed prchá před panským satyrem, obávajíc se, že »jeho povídačce, vtipu, hovoru bude valně třeba Martinova pláště«. Leč mimo nadání, ale s tím větším účinem humoristickým vypráví rozverný blahobytník dočista nevinnou, ba křehounce graciosní selanku mladé lásky, která se podle důmyslného záměru básníkova - odráží právě tak od smyslného požitkářství dnešního pana pojezdného jako se sličný zevnějšek štíhlého a elegantního seladona světlých kadeří, jenž jest jejím hrdinou, liší od otylého a ruměnného Sílena pod sesunutou parukou, který příběhem častuje besedníky jako svou vzpomínkou; tohoto působivého prostředku komického bylo již použito v historce krejčíkově, s niž příběh v jídelně pana vrchního jeví nejednu podobnost. Ještě vydatněji než v kterékoliv předcházející povídce čerpal tu básník z rodinných vzpomínek, z oné zašlé idyly patrimoniální, jejíž dějiště maluje tesknými akvarelovými barvami již předzpěv cyklu, a jejíž ovzduší, stejně rozmarné jako v episodce pojezdného, k nám později vane z Čechových prós, od ,»Biskupa« a »Lososa mého pradědečka« až po »Cesty Václava Maliny do minulosti«; všady voní předbřeznové ovzduší patrimoniálního panstva ještě parfumem rokokovým, zbylým z dob pradědovských. Sytá malba tohoto starodávného prostředí byla Svatopluku Čechovi tentokráte věcí hlavní, takže dějoVý zájem ustoupil stranou, aniž čtenáři příliš vadí chudoba invence, která bez motivické novosti se vrací k námětu přerušeného milostného dobrodružství, vyčerpanému již dosta" 180