překažené dostaveníčko s veselou dohrou při klášterní hostině, jest původu knižního. V proslulé proticírkevní veršované satiře s rozpustilými obrázky »Svatý Antonín Paduanský«, kterou německý malíř a básník Vilém Busch za doby t. zv. kulturního boje bujně a málo vkusně zparodoval katolickou legendu, nalezl Svatopluk Čech hlavní prvky své burlesky: vznik lásky a štěstí vytouženého dostaveníčka, náhlé překvapení při něm a pitvorný úkryt postiženého milence, pijáckou slavnost klášternÍ. Český básník povznesl hrubozrnnou komiku německého humoristy do vyšší oblasti a se zálibným vtipem rokokové drobnokresby propracoval to. co v jeho předloze bylo nadhozeno zkratkově v dřevorytech výtvarných i slovesných. Všecek proticírkevní paskvil zmizel; povážlivé zálety u vdané paní proměněny v kouzlo první lásky u mladické dívčinky, jejíž strýc nahradil klamaného manžela; místo urážlivého Antonínova vstupu do kláštera rozhodl se Svatopluk Čech pro dočasný a náhodou přivozený krátký pobyt krejčíkův mezi rozjařenými, ale v celku dobromyslnými Prantiškány. Velmi šťastnou invencí učinil Svatopluk Čech krejčíkovu milenku neteří a pomocnicí cukráře, jenž jest mistrem svého umění. Dosáhl tím působivého kontrastu mezi sladkým řemeslem a divokým vzezřením i počínáním strýcovým; mohl dostaveníčko mladých neopatrných milenců umístiti do dílny, jež sama působí burleskně; směl hrubý Buschův motiv překlopené kádě nahraditi, snad s použitím další pomůcky literární, úkrytem v obrovském dortu, o jakém již v prvním zpěvu» Václava z Michalovic« vykroužil vtipnou episodku; našel tak vděčný, byť nezcela pravděpodobný spojuiící člen mezi útěkem rekovým před pronásledovatelem a mezi jeho účastí na klášterním veselí; i podrobnost tak podřadná, jako temná lázeň pronásledovaného milovníka, stala se daleko vkusnější, byla-li stilisována jako koupel v syrobu. Tímto způsobem hrubě typisuiící zjednodušení Buschovo nahrazeno bylo arabeskovým uměním rokoka, které dekorační guirlandy rozmarné hry vine kolem několika zcela individuálních, výjimečných výjevů. Z nich zvláštní péči věnoval Svatopluk Čech klášternímu veselí při porciunkulích františkánských, tak jako by byl chtěl vytvořiti komický protějšek k tragické tabuli jesuitské ve vstupním zpěvu »Václava z Michalovic« - podobně si historičtí malíři libovávali vedle honosných scén hromadných v starožitnickém a krojovém gemu pijáckém. Komika tohoto výjevu, jehož krejčík se ve svém dortu stává neviděným účastníkem, 171