groteskní a představitel domovského živlu se zástupcem cizokrajného poznání - rytmus následujícího podání jest takto hned zpředu naznačen. Zálibně důkladnou karakteristiku starodávného a bohabojného souseda vy střídává stručná a pitvorně zkratková kresba pohyblivého krejčíka; je-li také kantor načrtnut zběžně s půvabným přídavkem rokokové arabesky, prodlévá zato burleskní umění napolo vážného, napolo směšného popisu při postavě invalidově; pravé bacchanale bar rokního rozmaru rozpoutá se při líčení otylého a zarudlého rozkošníka pana pojezdného, vedle něhož se takřka ztrácí ctihodný zjev paní hostinské; později se při druží ještě matná figura potulného houslisty, načrtnutá způsobem sentimentálního genru. Ve skladbě samé jest poslední slovo přiřčeno statnému mlynáři, jímž do staromódní družiny patrimoniální vpadá svobodný tón nové konstituční doby; v prologu však uzavírá nedělní kruh půvabná dvojice milenecká, mladý myslivec s dceruškou hostinské: nelze nemysliti na vděkuplné porculánové sošky z míšeňské neb pražské dílny, v nichž si tolik libovalo rokoko, sledujeme-li milostnou souhru těchto dekorativních milenců. Sedmero příběhů, které vypravují nedělní besedníci, sloučeno jest vlastně jenom tímto prologem. Vnitřní spojitosti, která spínává jiná umělejší vypravování rámcová, mezi nimi není; zpravidla připne vyprávěč svůj příběh rázným kontrastem na slova předchůdcova, což jest tím snazší, ježto nedělní hosté zůstávají seřazeni podle protikladu povahového i zjevového. Čechova dávná antitetická záliba se osvědčila i zde a dodala idylickému cyklu neumdlévající rušnosti. Není nikterak nahodilé, jestliže prvn.í slovo přiřčeno prošedivělému sedláku široké výmluvnosti, v němž básník částečně zpodobil svého děda s otcovy strany, peruckého rychtáře a selského aristokrata, prodšeného důstojnou vážností a starodávnými zásadami mravními. Má totiž první soused vznítiti důraznou a obšírnou svou řečí v posluchačích a pak i ve čtenářích jednak láskyplnou úctu k hodnotám venkova, jednak selankovitou náladu požehnaného letního odpůldne ve žních. Oné dosáhne kromě vstupní apoteosy selského bytí a mravu nepřímo příběhem Bártova syna, této přímým líčením proplétaným hojnými úvahami. Vzpomínka na žně náležela k nejsilnějším dójmům Čechova chlapectví, takže si ji ještě jako muž čtyřicetisedmiletý dovedl vyvolati v mysli v neporušené svěžesti a síle i s vábným krajinným rámcem liteňské krajiny pod lesnatým Mramorem a se světelnou sonatou naklá 167