libným umemm; působivý kontrast dusného města a osvobozujtcího venkova značně zesílen. Takto vznikl po několika nábězích onen vstup básně »Ve stínu lípy« o 58 verších, který si dobyl srdce čtenářů, hned jak v druhé polovici roku 1879 vyšel ve »Květech«; v něm se Svatopluk Čech vyzpovídal stejně upřímně a výmluvně z touhy po venkově jako z lásky k domovu, podloživ nyvým svým veršům elegický tón plachého stesku za nenávratnou mladostí. Pouze literární badatel uhodne, že »ráj dávno ztracený« slul ve skutečnosti Vraný, nebot básník nasadil v definitivním znění vše, aby jeho obraz venkova měl ráz všeobecný a česky typický. Protikladem k velkoměstské vřavě vynořují se rozvlněné obilní lány a hudebně šumící háje, panské štěpnice a venkovské zámečky kteréhokoliv tichého a požehnaného údolí naší vlasti; sytě teplá nálada letní rozprostírá se nad touto klasickou selankou venkovskou, jen nepatrně sestilisovanou podle módy let padesátých a šedesátých. Ale celek nepůsobí přece jako pouhá řada idylických obrázků; jet výslední dojem hudební. Snad uvázlo v prologu cosi z původní melodie, vynořivší se při koncepci, snad jest to konečný úspěch trpělivého ciselování veršů; jako básník cítí se i čtenář »zkolébán té písně vděkem«, písně domova, písně venkovské půdy, písně zašlého mladého věku. Pak, jakmile se pohled soustředí pod lípu před venkovským hostincem za nedělního odpůldne, mění se rázem způsob podání, neboť kruh hostí vystižen jest čistým uměním kresebným, dbajícím kar akteristiky co nejosobitější. liostí jest osmero, a k nim druží se paní hospodská s dceruškou, která však i s mysliveckým nápadníkem zůstane bez povídky, ježto oba nejmladší členové společnosti jsou příliš zaujati právě odehrávajícím se příběhem vlastní lásky. Zvláštní umění projevil Svatopluk Čech v tom, kterak družirtu svých besedníků, karakterisovaných velmi individuálně, přes to ovládl záměry typisačními, podřizuje vzpomínkové modely potřebě skladebné. Při tom vydatně pracovala obraznost kombinační: postavy. převzaté valnou většinou z chlapeckých a jinošských vzpomínek vranských, částečně i z rodinné tradice, 'fozesadil kolem hostinského stolu pod košatou lipou, jaká šuměla, za jeho dětských let před zámkem v Litni, zvouc k sobě kromě sousedů a faráře s učitelem také otce básníkova na nedělní besedu. Již ve výčtu hostí, shromážděných ve stínu lípy, v němž zachován jest pořad vypravování, střídá se postava vážná s figurkou 166