skladbě vzpomínkové, jíž se sice nedostalo obecné přízně, ale' zato zaslouženého obdivu některých znalců~ přiblížil čistému a rozkošnickému umělectví Jaroslava Vrchlického, zvláště jeho »Dojmů a rozmarů«, s nimiž se zde sdílí také o samoúčelný kult slova zdobně. ciselovaného!" K lyrickému problému, nadhozenému v závěru »Letní procházky«, znovu sáhl ,Svatopluk Čech tématickým řešením r. 1883 v »Poháru mladosti«. Ruka stárnoucího a životem zklamaného muže, vztažená dychtivě po číši vracející mládí, klesá nazpět a zříká se zázračného poháru, ježto jeho dárce, platonský genij, nenamíchal do čarovného vína také krůpěj zapomnění: hlavní kouzlo mladosti skryto jest v blahu iluse, v závoji Přeludů, v opojení sebeklamu; kde toto vše serváno, tam není pro mládí místa. Rozryvná reflexe této skladby, vyplněné namnoze monologem, jest na míle vzdálená od svěží obrazivosti »Letní procházky«, kde se elegický cit vtělil v názorný život; pouze ve výjimečně šťastných hodinách inspirace podařilo se Svatopluku Čechovi vrátiti se do ztraceného ráje, odkud čerpal vždycky nejsilnější vzněty. Jak »Letní procházka«, tak »Pohár mladosti« jsou dodatečná parerga o něco staršího lyrického výlevu touhy po venkově a domově nerozlučně spiaté se steskem za mladostí; kdežto však obě pozdější skladby se vyvinuly v samostatné celky, použil básník onoho nejmelodičtějšího výlevu za prolog cyklu malých povídek o besednících pod wpou, jejichž příběhy náležely k dávným jeho plánům. O postupném vzniku idyly »Ve stínu lípy«, i o účasti osobních prvků na jejím růstu jsme z pozůstalosti básníkovy dosti dobře poučeni. Podle prvních náčrtků z r. 1876 možno souditi, že o »hospůdce pod lipou na třemšínské stráni« a o jejích hostech mělo se vyprávěti v lehce rozmarném slohu pijáckého genru; látka doposud neměla spojitosti s citovým životem básníkovým. Ten vnikl do skladby »Pod lipou« teprve, když se k ní Svatopluk Čech znovu vrátil po otcově smrti: lípa byla lokalisována hned v prvních, nyní elegicky vážných. verších, na úpatí českého Středohoří do básníkova domovského, či jak sám s malou licencí praví, »rodného« kraje, a kolem ní měly kroužiti mladistvé vzpomínky, nesoucí se hlavně k Vranému. Vzpomínkový prolog postupně rostl a měnil se. PNliš určitá lokalisace byla potlačena v zájmu typisačním; všecky rysy poněkud burleskní podřízeny slohu lyricky patetickému; těžká a neobratná sebeanalysa tvbřícího umělce právem škrtnuta; elegická vložka o dějištÍGh a dekora"cích dětského i jinošského věku rozpředena se zá 165