Ještě jiným ideovým vztahem obrací se Čechova »Da,gmar« nazpět. ztělesňujíc skvělou zevní formou, ale bez jakékoliv odvahy nového myšlenkového pojetí pomysly tradiční: právě v otázce slovanské ukázal se zde Svatopluk Čech konservativním tlumočníkem citů a zásad národního obrození, jenž nikterak se nepovznesl nad koncepce svých předchůdců. Vynasnažil se ze všech sil, aby poněkud odlehlou a tím lhostejnou látku dánsko-českou přiblížil srdci svého čtenářstva právě touto tendencí slovanskou, která jej sama rozněcovala již při inspiračním početí epopeje, a opravdu se mu to podařilo. Mizí sice tento hlavní motiv dočasně v některých zpěvech zcela a není vlastně ani využitkován dějově, nýbrž rozveden takměř jen lyricky, ale ozve se vždycky, kdykoliv hrdinčin osud se ocitne v situačním napětí: nad porobenými Vendy steskne si přemyslovská princezna, když s poslancem dánského krále hraje o svou ruku; na cestě do nové vlasti seznámí se s vrcholnými výjevy národní katastrofy Pobalťanů; za svatebního opojení prosí svého chotě o milost pro slovanské poddané; když štěstí manželské lásky se od ní odvrátí, zví od mořské ženy z ranské oblasti o zkáze hrozící královskému rodu dánskému i rodné české zemi; umírajíc, snaží se Valdemara naposled získati pro ostatky Slávů, s jejichž jménem skonává. Aby pro nešťastné slovanské pokrevence vzbudil soustrast a lásku, vynakládá Svatopluk Čech své nejosvědčenější a nejlepší prostředky básnické, totiž malbu (ve válečném líčení páně Albertově a Lykkeově) a lyrickou rétoriku (v prosbě Dagma;řině při rozmluvě o svatebních darech a ve výjevu mořské ženy); ani tuto nedovedl z tragického zástupu Poba1ťanů vyvážiti životní individuální postavy, ježto kněžka Svantovítova' jest právě jen zosobněná výčitka a kletba. Ale názor, skrývající se za vším tímto nákladným slovesným dekorem, není než obnovené slovanství Kollárovo, ona dějinná humanita, opřená o zásady křesťanské, kterou Svatopluk Čech s vědomým ~machronismem přibásnil přemyslovské kněžici věku XIII. Očima kollárovskoherderovské romantiky dívá se Dagmar, nově to vtělená Slávy dcera, na duaIism pokojného a kulturního živlu slovanského a násilné i branné přemoci germánské a na rozvrat Poba1ťanů odtud plynoucí. Zalná elegie přítomnosti přechází v utěšenou idylu minulosti, kdekoliv se udá mluviti o původním stavu slovanském; jestliže však činí se z dějinných událostí politické závěry, dochází Svatopluk Čech k naukám důsledné humanity - dílo, napsané v 80. létech, nevystupuje z okruhu roman160