člověk a ujec manželův zradil ji a Dánsko; Dagmar znovu mu odpouští, ba ráda by jej opět smířila s králem, čemuž stařec se však vyhne, přijav nevinnou zpověď umírající světice. Co však obklopuje závěrečný zpěv básně zvláštním kouzlem, nedosaženým nikde před tím, tot hudební ladění celku. Dějepravné i psychologické motivy zdají se pouhými podněty tvoření čistě melodického, které v pianissimu houslí a harf obměňuje a rozvíjí základní akord, propracovaný refrenovitě, »Da:gmar umírá«. V této vzdušné koupeli hudby měknou obrysy dekorativní kresby i řečnické mluvy, která i tuto převážila epické jádro. Svatopluk Čech si předsta\voval Dagmařinu smrt na R.ibe opět jako velkou obrazovou komposici, nesenou ladnou sestavou četných postav malebných i ve svém hoři. Kdo se všecko sešel v Dagmařině komnatě úmrtní, do níž ze zahrady kynou stromy obsypané květy a kde na loži voní stoIistá růže? Kolem královny, jejíž jedna ruka vine k ňadrům synka a druhá se opírá o Kristinu, shromáždily se klečící dvořanky v modlitbě, v pozadí tlačí se zástup věrného panstva, s pány Lykkem a Globem v čele. U samého lože se vystřídají dva Valdemarové, vetchý biskup, rozčilený král, pak i věrný panoše jutský, který s mrtvou královnou tvoří poslední skupinu, hodnou štětce malíře-praeraffaeIisty. I zde však doprovodil básnický řečník básnického malíře. Poslední své síly sbírá Dagmar k tomu, aby vyslechla srdceryvné úpění biskupovo za odpuštění a aby se mu velkou fugou lyrickou vyznala z milostného nevinného toužení po Strangovi. J alko biskup, přeruší také král dusné ticho komnaty dramatickou řečí krutého sebeobvinění; zajikajíc se již rty chladnoucími, šeptá mu Dagmar svůj vzkaz poslední. Děkuje mu za všecky projevy lásky; žádá ho, aby pečlivě vychovával synáčka; s něžnou šetrností napomíná jej, aby Berengary nepojímal za chot bez pečlivé úvahy; prosí za lid, za chudinu, za Slovanstvo. Motivy ze zpěvu o svatebních darech se vracejí ještě jednou, ale na konci ne již slovem, nýbrž zakalenou vzpomínkou zalétá Dagmar do českého domova, do Prahy, k oběma rodičům. Okruh života opsán, a každý projev umlká. Nikoliv slovo lidské, rovnané řečnickým virtuosem v umělé periody, nýbrž píseň ptačí jest posledním zvukem, jenž se chvěje nad koncem královny i nad koncem básně, řešené v závěru hudebně. Zahradní pěvec toužebným rokotáním láká duši Dagmařinu za sebou; a ona sama na 157