chané . svolává kletbu na Dagmaru, na jejího hošíka, předčasně předurčeného smrti, na jejího zpronevěřilého chotě, který zbaven trůnu zhyne v žaláři, na dánskou zemi, poskvrněnou bojem bratrovražedným. Zatracující proroctví její se ještě stupňuje, když královna, míníc jí uchlácholiti, zmiňuje se o svém původu slovanském a o svých snahách ulev~ti Pobaltanům. Tu mořská žena svolává boží pomstu i na český národ, který se hrubě zpronevěřil myšlence slovanské pospolitosti; způsobem předzpěvu k »Václavu z Michalovic«promítnuta jest pobělohorská budoucnost národu českého. Ani po těchto slovech, budících hrůzu, neodvrací se Dagmar od pohanské vědmy, ba jeví se čímsi vyšším než pouhou královnou, sestupující s výšin trůnu k ženě pobloudilé a nešťastné se slovem slitování a s činem pomoci. Jako kdysi o svatebním jitru svému manželu, vykládá nyní pokrevné Slovance zásady křesťanské humanity cyrilometodějské, proti níž se prohřešili násilničtí němečtí i dánští křestitelé pobaltských Slovanů; v důsledcích toho odsuzuje náboženskou politiku Dánů a přiznává, že na ní lpí dějinná vina. Toto pojetí i ruka vlídně nabízená k ochraně odzbrojují alespoň z části pohanskou Slovanku, jež pokouší se kletbu proměniti v žehnání. Leč starým slovanským božstvům nemíní se zpronevěřiti: slavným slibem, v němž se ozývá mohutná výzva na závěru Goethovy »Nevěsty korintské«, touží po spojení se Svantovítem ve smrti. Dagmar, právě když svět jí ublížil nejvíce, podala nový důkaz spanilé své mysli, osvědčujíc se křesťankou, proniknutou zásadami Ježíšovými až do nejhlubších kořenů své opravdové bytosti, ale zároveň' vyznavačkou čisté lidskosti bez ja'kýchkoliv předsudkův. A v.šak opět poznáváme v ní spíše světici než plnokrevnou ženu pozemskou; vstoupí jižjiž na nebesa, ano mezi lidmi není pravého místa pro ni? V~rně splnila všecko, co při rozloučení jí oba rodiče položili na srdce, ale nic z toho nepřineslo pravého požehnání. Nejlepší úsilí její ztroskotalo, ani v rodině ani na trůnu nedošla dokonalého štěstí. Královský choť, jemuž zůstala věrna i ve snách, odvrátil se v smyslné pronevěře nadobro od její cudné lásky. Milovaný synáček zrodil se z jejího lůna podle věštby »mořské ženy« pro předčasnou smrt. Biskup, jejž osvobodila ze žaláře a smířila s králem, ukázal se zrádcem nejen jí, nýbrž celému dánskému státu. Její nejvěrnější rytíř, pan Strange Ebbeson, vysloužil si u ní za všecky obětavé činy pouze smrt. Pobaltští pokre 155