eposu romantického, kterému se právě tuto přiblížil nejvíce, použiv dokonce výjimečně prvků nadpřirozených, vyhoštěných jinak nadobro z tohoto »eposu historického v duchu moderně romantickém«. Mezi exotickou náplň čudské episody náleží také Valdemarovo setkání se s portugalskou princezou Berengarií, jejíž temný a ohnivý půvab jižní kontrastuje tak mocně s plavou a měkkou krásou dánskou. Ale Berengarie, přijíždějící do Dánska v sebevědomé vítězoslávě po boku krále Valdemara, jest více než pouhou episodou. Přetvářkou se ukázala nadšená radost Valdemarova při návratu, když mu Olobe a Lykke ,podali na želvím štítě za jásotu lidu Dagmaru - jako nejosudnější kořist z čudských krajin přinášel si Valdemar Vítěz divoce krásnou cizinku, jejíž zjev i mrav, Dagmaře úplně protilehlý, rozvrátil rodinné štěstí v panovnické rodině dánské. Jako tak často u Svatopluka Čecha měl se dualismus ženství, promítnutý zevně kontrastem mezi snědou a rusou pletí a zaplétaiící muže do tragických rozporů, státi i v »Dagmaře« závažným motivem. Válečnými událostmi, pojatými do pátého zpěvu epopeje, jest dějový rozvoj skladby vyvrcholen, a zároveň v nich dostoupil osud Dagmařin zénitu, ale při tom zůstalo nadobro nezužitkováno jed n o myšlenkové pásmo, a to právě ono, jež česko-dánský námět přiblížilo básnickému srdci Svatopluka Čecha - tragické osudy slovanských Pobalťanů pod Valdemarovým žezlem a jejich vztah k dějinám Slovanstva vůbec. Umělecké pozornosti poetově nemohla ujíti nesouměrnost odtud vzniklá: kdežto v prvním zpěvu projeví česká princezna živý zájem o porobené Vendy, kdežto nato v tragické apoteose Vine ty vyšlehne jejich sudba mohutnými plameny, kdežto při milostném rozhovoru královských novomanželů o svatebních darech ve zpěvu třetím se přímo tématicky řeší sporné otázky dánsko-slovanské politiky, ztrácí se - až na zmínky při líčení drahocenného poháru - toto důležité téma úplně z obzoru. Svatopluk Čech umínil si to nahraditi zvláštním zpěvem, který měl jednak zjednati komposiční rovnováhu, jednak vytvořiti protějšek ke zpěvu třetímu: doznali nešťastní zbytkové Slovanů pobaltských opravdu naplnění poslední, nejúpěnlivější prosby Dagmařiny, když si měla vybrati svatební dar? Obratnou a důmyslnou kombinací sloučil Svatopluk Čech kollárovský motiv spravedlivého rozhorlení Pobalťanů na dánské utisko-. vatele s bájeslovným námětem o mořské ženě, prorokuiící Dagmaře a 153