v ochranné teplo rodinného krbu. Dagmar v těchto zkouškách prLJ~atím obstojí, mohouc spoléhati na své věrné, kteří se přihlásili v dobách nejrozhodnějších, když biskup, odhodiv škrabošku, uchvátil panství nad Dánskem a uvěznil Dagmar. Zatím co Olobe, změnivší se neočekávaně z kupce a požitkáře v hrdinu, sešikoval na královninu ochranu měšťanstvo a obchodnictvo dánské, rozdmychal Strange :Ebbeson se zahalenou tváří a granátovou sponkou na srdci v panstvu i v lidu soustavný branný odboj proti lžikněžskému uchvatiteli, dobyl· skvělým útokem Ribe, nastavil tam hruď ráně biskupa, když tento vnikl do komnaty Dagmařiny a položil za ni život. Teprve tu prohlédla Dagmar, která v záhadném obránci poznala »panice jarobujného, jenž na pražském hradě jako zlatý motýl těkal v panen sadě«, tajemství mrtvého Stranga, ale neuvědomila si plně, že před ní leží mrtev muž, jenž ji na světě miloval nejvroucněji; teprve příjezd Valdemara s Berengarií měl ji přesvědčiti, že jen omylem přisuzovala tak věrnou lásku svému manželu. V těchto bojích a zkouškách došla Dagmar konečně příležitosti popatřiti životu hloub do očí a porozuměti lidské povaze správněji než ji v závětří domu otcovského učil nezemský křesťanský idealism. Přestala býti nevědomou dívkou i zhýčkaným mazlíčkem svého chotě za líbánek; nosí pod s-rdcem děcko a okusila trpké ovoce samoty; nejosobnější zkušeností poznala, co jest přetvářka, lež a zrada, ale zároveň napila se z vrchovatého poháru lidové příchylnosti. Bylo by očekávati, že žena původu královského, vzácných darů duševních vyroste v takových zkušenostech v bytost životního rozhledu a zralé moudrosti, jež, usilujíc o blaho státu i královského rodu, strhne, opírajíc se o všeobecnou oblibu, politické nitky do své energické dlaně, zamezí seč jest, aby se proradnost nešířila kolem ní, zorganisuje branný odpor proti mrzkému uchvatiteli a především prohloubí svou křesťanskou, dotud nereálnou humanitu tím, že jasně odliší boj ohranný od boje útočného a násilnického. Ale na to nestačily psychologické prostředky Čechovy a jeho znalost ženské duše. Dagmar, vzorná milenka, manželka a nyní 1 matka, zůstává stále ženou výhradně pasivní, u níž biblický příkaz neodpírati zlému, vyhnán jest až do nelidské krajnosi, a jejíž jedinou ovšem dosti pochybnou zbraní jest čistota andělského pohledu, odzbrojujícího zločince. Biskup Valdemar ztroskotal její víru v dobro; naplnil děsem a hnusem její duši, když před ni předstoupil jako nejničemnější 151