Než biskup Valdemar, veřejně zcela rehabilitovaný, rozvlní jako buřňák »chmurné vlny svaté války«, kmitne se dějem básně ještě naposled utěšený obrys milostného zátiší gurrského, jež král s Dagmarou i s družinou navždy opouští. Ale neobtáčí zámečku a jezirka již vesna vonným věncem květů, nýbrž jeseň teskní s opuštěným sídlem. Pro náladu tu zvolil Svatopluk Čech lyrický tvar: jako na počátek, tak i na závěr zpěvu položena jest skaldova kancóna, tentokráte elegická, třetí to písňová vložka, odlišná i rytmicky od epického ostatku. I zde napověděl však Svatopluk Čech daJší etapu dějovou: »T eď královnu v R.ibe Objímá stesk, an hrdý kníže kdes daleko letí v bitevnt třesk Jak živý blesk za velikost Dánska, za oslavu kříže.« Na rozdíl od ostatních zpěvů má pátý oddíl epopeje, nadepsaný »Danebrog«, prudký dějový spád. Popisné odbočky ani lyrické vložky nepřerušují událostí, rozdělených mezi všecky hlavní osoby básně a zaplétajících i nejpokojnější z nich do příběhů válečných. Bojují oba Valdemarové, ujec i synovec, krev brotí přední hrdiny dánské, Stranga,. Lykkeho i Olobeho, ba i jutský panoš Dagmařin tasí meč v obraně; veškeré pak tyto zápasy soustředí se kolem královny, jež s věrnou Kristinou takřka neustupuje s jeviště. Obratnou a hutnou komposicí docíleno jest naprosté jednoty dějové, ano i místní. Boj věrných dánských poddaných o ribský hrad a královnino bezpečí proti proradnému biskupu Valdemarovi zhuštěn jest do dvou vrcholných dnů, z nichž pozdější obsahuje záróveň vítězný návrat králův z Čudska; samy události výpravy finské shrnují se retrospektivní zprávou páně Lykkovou, kterou Dagmar přijímá před příchodem Valdemarovým. Ale osudy mladého· páru královského se již rozešly: zatím co její osoby i jistoty proti biskupovi hájí Strange, panoše a Olobe, podniká král Valdemar činy křižáckého hrdinství po boku nové oblíbenkyně, snědé portugalské princezny Berengarie, dobrodružky palčivých zraků a temného vlasu. Takto jest zpěv »Danebrog«, pro mladou dánskou královnu, jež očekává příchod dítěte, školou životního zklamání: podlé jednání biskupa Valdemara, jenž jest jí tolik zavázán, oloupilo ji o víru v dobrotu lidského srdce, lehkomyslná nevěra manželova otřásla její důvěrou 150