srdce; úlohu jeho převzal pan Albert, který již v Praze se osvědčit nejen jako znalec řečí, zemí a národů, ale i jako zasvěcený čtenář v hlubinách lidské povahy. S jeho rtů dovídá se Dagmar o osudech pobaltského Slovanstva, k němuž již za hry v šachy projevila náklonnost a soucit. Zprvu zachovává výmluvná řeč páně Albertova pravděpodobnost historickou, vyjadřujíc přibližně poměr dánského křesťana z obchodnické země k slovanským pohanům, kolísajícím mezi pevninským rolnictvím a pomořskými výboji, ale postupně mění se jeho slova v čirý výraz novověké romantiky dějinné, pod jejímž modrým praporem plul básník český na sklonku XIX. století dolní Odrou. Proto náboženství a bájesloví pohanských Pobalťanů vyrůstá v Albertově vzletném líčení z mateřského klína přírody, pojaté s vášnivostí pozdní romantiky. Proto obraz staroslovanského patriarchálního života namalován jest sympatickými barvami, jaké si od lierdera vypůjčovali Kollár a Šafařík, a v duchu jejich filosofie dějin, zpopularisované pak Palackým, vykládá se dějinný pád Pobalťanů pod válečným kladivem dánským jako vítězství válečné síly germánských lžikřesťanů nad patriarchální kulturou pohanského severního Slovanstva. Básník postřehl asi sám, jak jeho mluvčí, anachronistický pan Albert, upadá stále více dO' kollárovského humanitního starožitnictví, elegicky podmalovaného, a přetrhl proto jeho tesklivé zpravodajství o Bodrcích, Srbech a Luticích virtuosně propracovanou vsuvkou básnické krajinomalby o zátoce oderské, zatarasené oběma ostrovy Uznojmem a Volyní: postřeh realistického pozorovatele zmizel při tom úplně v pohledu obrazivého lyrika, jenž ve šťastné shodě s předsvatební náladou Dagmařinou zosobnil si Odru jako roztouženou milenku; tím zároveň zjednán oddech mezi Albertovou kronikou a Lykkovým bohatýrským eposem. A jižjiž vynořuje se na obzoru staroslavná Vineta, položená ve vědomém rozporu s historií nikoliv na jižní cíp Volína, nýbrž v souhlase s místním podáním a s pozdními kronikáři na severní břeh Uznojma. Nepozdravuje jí Svatopluk Čech sám apostrofou oddělenou od dějového proudu, nýbrž zase ukládá výmluvnému panu Albertovi, aby ji oslovil. Děje se to opět slohem, který pochází zřejmě z moderní kultury literární: takto vedl ChiIde liarold své vzrušené lyrické samomluvy s opuštěnými dějišti velké minulosti, míse náladovou krajinomalbu s historickými vzpomínkami, kulturní obrázky z dávnověku s politicky nadechnutými úvahami z přítomnosti, vůni dojmu s hlaholem rétoriky. Co však 138