sama. V napiatém zápolení, vylíčeném zároveň s dramatickým vzrušením i s epickou širokou názorností, vítězí sice na konec pan Strange, avšak průběhem hry, za níž o dánského kavalíra zápasí s Kaisou, vílou hry, ženský půvab jeho protivnice, cítí, že prohrál zároveň své srdce. Obratně využil básník šťastné své invence o inkognitu Strangovy partnerky; dějové napětí se může stupňovati ještě v malém intermezzu mezi hrou a návratem královských manželů i s dcerou. Dánští hosté se předhánějí chválou tělesné i duševní ušlechtilosti neznámé Češky, která se jim mimoděk jeví zosobněním všech předností svých krajanek; básník nalezl příležitost, aby přímou karakteristikou modeloval svůj klidný a něžný, citově i mravně celistvý ideál ženské důstojnosti, jehož oslavou jest celá skladba. Závěrečný výjev prvního zpěvu, totiž rodičovské požehnání Dagmaře při odchodu z domu otcovského, dán byl v podstatě baladickou předlohou dánskou. Básník ovšem potlačil naivní a nevkusnou rozmluvu Dagmařinu se Strangem mezi zásnubami a odjezdem a soustředil znamenitě děj. Události~ které přidal ze svého, slouží jednak k tomu, aby byla zachována epická spojitost s děním předchozím, jednak k tomu, aby vyřešena byla plachá milostná zápletka mezi nevěstou dánského krále a jeho poslem. S obřadnou pompou brožíkovskou namalován jest vstup panovnické dvojice i slavnostně oděné jejich dcery, a brožíkovskou pointu má i zlatovlasé páže, které na polštáři z bleděmodrého aksamitu nese zlatý prsten Dagmařin, aby jej Strange, překvapený tímto shledáním se svou partnerkou v šaších, přijal pro svého krále. Strangovo zmatené rozechvění vnáší důvěrný vzruch do ceremoniálně ztrntil~-ch výjevů, které nyní rychle za sebou následují: král představuje svou dceru Markétu dánským hostem; ti, ústy biskupa Petra jmou se holdovati budoucí své panovnici; král i královna loučí se s Dagmarou, žehnajíce jí pro život příští. Ale jak dovedl Svatopluk Čech symfonicky rozvésti suchou nápověď své předlohy, kde český panovník napomíná odcházející Dagmaru, aby pamatovala na svou čest, aby zůstávala bohabojnou a ctnostnou, aby štědrostí si získávala lid a útěchou poddané! U řečnického básníka rozestoupily se tyto rady na dvojí promluvu, uzavřenou po každé do čtyř šestiveršových, stejným způsobem rýmovaných slok. Nejprve žehná dceři Přemysl Otakar 1., vzor křesťanského krále každým slovem i pohybem; jsou to hlavně ctnosti, krášlící ženu na trůně, jež jí otec klade 135