baltského SIQvanstva v duchu Kollárově, ale ze starožitnického suchopáru přenesená do názorné a působivé epiky, měla vplynouti do osudu Dagmařina hned při vstupu do pomořské říše ValdemGl!rovy. Šumná píseň barevného a pěnivého moře s přírodními svými kouzly i s bájetvorným svým příslušenstvím měla provázeti životní příběh krásné královny ostrovní. Svěží a nevinně smyslný půvab věčně zelených výsep dánských, bohatých od přírody a zúrodněných ještě pilnou rukou zahradníkovou a rolníkovou, měl s malebnými městy kupeckými, s pyšnými hrady a zámky královskými a s přísnými chrámy tvořiti krajinné pozadí středověkého děje, zářícího leskem kultury rytířské. Básnické provedení epického plánu, ověřeného studiem nad knihou i na cestách, nezanedbalo ničeho z toho ze všeho, ale zdůraznilo jmenovitě v prvé půli skladby ještě prvek, jenž patrně vytanul Svatopluku Čechovi zvláště silně při návratu domů: příslušenství Datgmařino k rodu i tradicím národní dynastie přemyslovské a jeH plné vědomí české i slovanské - hrdinka tradice severské měla zůstati věrnou dcerou rodné země a světlým ztělesněním jejích nejlepších hodnot životních. To se projevilo hned v široce založeném vstupu Čechovy epopeje. První zpěv básně »tIra o nevěstu«, přidržel se velice věrně lidové předlohy baladické a neuznal za vhodno starodávné podání dánské nahraditi obrazem založeným na pravdě dějepisné, dostupné dílem II Palackého, dílem u Tomka. Proto svatební poselství dánské míří i u Čecha na královský dvůr pražský a nikoliv do Míšně, kde se r. 1204 Markéta-Dagmar s matkou Adlétou zdržovala, a kde se vykonaly její zásnuby s Valdemarem. Proto svou dceř odevzdává do rukou poslů severských sám český král Přemysl Otakar 1., ač podle dějinné skutečnosti žil za doby jejího sňatku odloučen od první choti Adléty i dcery Markéty v novém svazku manželském. Proto v celém ději, soustředěném obratně na dobu co nejkratší, posunuty v popředí dvě události, zdůrazněné v dánské písni prostonárodní: Strangova hra o ruku nevěsty a loučení českých manželů královských s dcerou, odcházející do daleké, neznámé země na panovnický trůn. Z barvitého tlumu postav, zasahujících u Sv. Čecha do děje prvního zpěvu, jsou historické pouze čtyři: král Přemysl Otakar 1., jeho chot Adléta, jejich dcera MarkétaDagmar a pražský biskup Daniel. Leč jsou historické pouze podle jména a nikoliv podle povahy, o-níž nebylo nesnadno se poučiti u obou 130