tonu cestopisného parafnasoval Svatopluk Čech koncepční postup zvláště důležitého místa své skladby; to, co sám procítil na výspě v Kozerově a u otevřeného okna hostinské místnosti v Lípě, prožívá Dagmar na konci druhého zpěvu básně; také u ní se stupňuje zraková vise ve vášnivě naléhavý dojem sluchový, v onen šumný zpěv duchů v utonulé Vinetě. Je-li tato cestopisná črta z valné části doprovodem Kollárovy rozjímavé lyriky, možno stať »Ve stopách královny Dagmary« oznar čiti jako komentář lidových balad dánských, které se tu citují v úpravě poněkud odlišné od Vocelova překladu. První píseň s refrénem »Tak plaví se pan Strange pro královnu Dagmar« slouží za vstup cestopisu; romance o svatebních darech uvádí se u výtahu na doklad královniny obliby u dánského lidu; balada o mořské ženě připadá básníkovi na břehu Severního moře; líčení chrámu v Ribe uzavírá se úryvky z písně o smrti královnině, jež jest zárove'ň přechodem ke zprávám o Ringstedu, pohřebišti Dagmařině. Věrně zaznamenává Svatopluk Čech všecko, čeho se o hrdince své dopídil, budiž to etymologie jejího iména, nebo památný byzantský křížek v kodaňském museu starožitností; zálibně prodlévá ve zjištěných či domnělých dějištích jejího života, ať jsou to ssutiny hrádku u jezírka Gurre, nepatrné stopy slavného Ribehusu či svatyně v Ringstedu; někde na rozdíl od historického podání zdůrazňuje svou básnickou fikci, upravenou pro umělecké potřeby, tak zejména mluvě o svatební plavbě Dagmařině, položené úmyslně týmž směrem, kudy se bral básník sám: od ústí Odry mimo domnělou Vine tu s výhledem na útes arkonský až na SHiIland. A tak celá črta dosvědčuje to, co napověděl spisovatel hned v úvodě: »Moje výprava neplatila k'rasavici z masa i krve, nýbrž jen vzdušné vidině obraznosti.« I ostatní cestovní zkušenosti v Dánsku, které arabeskovitě obepínaly studijní postřehy Čechovy, přicházely vhod jeho básnickým záměrům. V epické skladbě o Dánsku XIII. věku shledáme se stejně se šťavnatou zelení lučin a hájů jako s půvabnou plavostí štíhlých Seveřanek, jimž se český spisovatel podivoval podle svědectví svého feuilIetonu na SHillandě a v Jutsku naší doby. Cesta, ač krátká a nesoustavná, vydala hojné ovoce. Trojí význačný živel doplnil za severského putování obraz, který Svatopluk Čech chovalo Dagmaře v mysli na základě učené stati Vocelovy a prostoduchých lidových písní. Dějinná elegie nad pádem po9 W