se odrážejí od krajiny zcizené a odsvěcené; slovanští plavci na BaUu se velebí, že »učili chudou .Evropu plachty i vesla chystati a k bohatým přes moře vésti břehům«, kdežto jejich knížata vítězná ve válkách chválí se za to, jak v »pokoji šťastnou zákony řídila obec« - základní rozpor mezi pokojnými a kulturně vyspělými Slovany a výbojnými barbary germánskými se tu v duchu humanity herderovsko-kollárovské stále vrací. Co bylo v předzpěvu naznačeno mohutnou zkratkou, to proměněno jest v II. zpěvu »Slávy dcery« v drobnou a namnoze hluchou minci básnického starožitnictví; jmenovitě ve vydání z r. 1832 vyplňují dobrou třetinu II. zpěvu znělky o učeném a lkavém básníkově putování s Mílkem po hrobech pobaltských Slovanů. Zde se dočetl Svatopluk Čech nejen o tajemném zániku Vinety, o zříceninách mohutné Retry, o náboženských slavnostech v Arkoně, ale i o mírumilovnosti Pobaltanů, kteří neznali vojny, nýbrž jen hru a zpěvy, o dánských ukrutnostech, o křesťanství, jež bylo pouze záminkou výbojů u všech Germánů; odtud zaznívala k němu hrozba »Pomsta, pomstal, pomsta Sasům, Dánům« a zároveň teskná žaloba »Ú ty, ze všech nejvalnější ztráto, moře slávské, slávsky nazvané!« Toto vše zbystřilo velmi záhy Čechův zájem pro středověké dějiny Pobalťanů i Dánů a určilo jeho mravní stanovisko k nim; vybral-li si velký epický námět z dánského středověku, hledal nesporně od sama začátku jakoukoli vnitřní souvislost své látky a kollárovského kárně elegického výkladu tragického zápasu mezi Dány a Slovany. Převzal télJk odkaz vlastenecké romantiky pokollárovské, která několikráte toužila epicky ztělesniti krvavé boje slovanských Pobalťanů o žití či bezživotí; nepodařilo se to ani Vocelovi ve veliké vložce »Labyrintu slávy« ani Vincenci f'urchovi v několika beztvárných pokusech. Svatopluk Cech, duch mravního souladu a mírumilovné lidskosti, nemínil jich následovati v tom, že by v popředí jako dějinnou nutnost postavil nesmířitelné a záštíplné boje dvou znepřátelených plemen, mezi nimiž není shoda myslitelna, nýbrž tázal se, zda by také zde nebylo lze vyřešiti odvěký spor zákonem humanity, odpuštění a lásky - a tento úkol přisoudil právě Drugmaře, jejíž postava takto značně vyrostla i proti idealisující tradici dánské. Jest více než pravděpodobno, že od nejprvnější koncepce eposu měla hrdinka Čechova konati svou životní cestu ))mezi hroby a. zbytky baltického Slovanstva, tehda již rozdrceného a skonávajícího«. liistorická představa o královně Dagmar, již Svatopluk Čech 125.