Dějově značně chudší jest balada druhá »Věno manželské«, doprovázená refrénem »Ta panna přijela ze slavné české země«. Na radu své mateře žádá Dagmar hned prvého rána po svém manželi milost pro rolníka a pro uvězněného strýce králova, biskupa Valdemara. Když jí choť odpká tuto druhou prosbu a varuje ji před záludným spiklencem, uražena skládá korunu do rukou krále, nedodržujícího slibů. Tím obměkčí manžela, jenž v zápětí ujce ze žaláře propouští, ale tento ihned se sestrou chystá povstání proti synovci a jeho andělské choti, jejíž příchod do Dánska jest požehnáním pro celou zemi. Zde nepřidala bájivá obraznost lidová hrubě rysů k události historické, ale s psychologickou jemností postavila proti státnické opatrnosti králově shovívavou dobrotu královninu a případně naznačila, kterak zloba biskupa Valdemara špatně se odvděčila ušlechtilé dobroditelce. Zato ve třetí baladě »Osudné proroctví« silně pronikají bájeslovné prvky, a to již v působivém refréně »Mořská žena na luhu tančí«. Chycená mořská žena musí prorokovati Dagmaře, která na rozdíl od ostatní družiny se k ní chová laskavě. Věští jí narození tří synů, z nichž první zasedne na trůn, kdežto příchod třetího zaplatí královna životem. Rozezlený král chce vědmu utratiti, ale Dagmar ji zachrání. V krátké písni této ovane čtenáře pravé šero baladické, neboť kolem postavy mořské ženy, která jasně vidí do Dagmařiny budoucnosti, houstnou mlhy mytologie severské, arciť velmi pozdní úpravy. Duch křesťanské romantiky prosycuje naopak poslec\:ní baladu »Smrt« s refrénem »Královna Dagmar v Ringstetu leží«; lidová naivnost, z části mile půvabná, z části však poněkud ,nevkusná, opírá se tu o nadpřirozenou víru středověkou. Umírajíc při porodu v Ribe v náručí zbožné služebnice Kristíny, posílá Dagmrur pro krále Valdemara, jenž větrem přichvátá, ale nachází choť již mrtvu. Probuzena na manželovu žádost svou družinou, zpovídá se, že jediným hříchem jejího života bylo porušení nedělního klidu vroubením hedvábného šatu; žádá po Valdemaru, aby dal zemi mír a nepouštěl nejmladšího synáčka příliš záhy do boje; naléhá naň, aby vypustil svou oblíbenku Berngertu z mysli a pojal' raději Kristinu za choť, ale poslední prosbu hrdý duch králův rozhodně zamítá. Dagmar již vidí otevřená nebesa a touží po nebeských zvoncích; takto umírá jako pravá sestra andě1lJ. Hrob v Ringstetu čeká na její čisté tělo. 121