žitného Rukopisu královédvorského, se zálibou líčili srážku rytířského křesťanstva českého i moravského s exotickými Tatary; proto nad jiné oblíbeným rekem byl Přemysl Otakar II., vztyčivší zároveň s křížem českou korouhev nad zpěněnými vlnami chladného Baltu. Díla slovesná, která takto mínila vystihnouti českou dějinnou velikost, zůstala sama i po stránce dějepisné i umělecké pouze nepatrnými pokusy skrovné ceny. Zakládala se na kalných zprávách kronikářů a na povrchním zpracování dějepisců před Palackým; nepronikala k hlavním politickým ani myšlenkovým kořenům 7;obrazovaných dob; nedovedla odíti suchou kostru zevních událostí kvetoucí pletí názorného života minulosti; přidržovala se pochybných slovesných útvarů konvenčně romantických. Vlastenečtí epikové toužili nejprve po tom, aby dali mohutné látce vznosnou formu jednotného eposu, pro nějž úctu a lásku opětně vznítilo lžiklasické století osmnácté, nepovznesší se v této věci ostatně nad neústrojné napodobení starších vzorů antických i renesančních, ale umělecky ztroskotali úplně oba epikové těchto záměrů na naší půdě, jak suchopárný český veršovec bez tvůrčí jiskry Vojtěch Nejedlý, tak květnatý německý epigon značného sebevědomí a chudičké invence Karel Egon Ebert. Mladší pokolení správně nahlédlo, že se ona honosná forma zatím nadobro přežila, a že těžkopádné epos v západních literaturách vždy více ustupuje rušnějším cyklům romancí soustředěně dějových neb zatížených moderní refleksí; pro první druh se rozhodl učený nohsled německé romantiky Jan Erazim Voc~l, pěstující takměř odbornicky české látky dějinné, kdežto druhý útvar si osvojili německo-čeští lenauovci, pokud zpracovávali minulost své otčiny; avšak u nich, uvědomělých protiromantiků, zatlačovaly sympatie pro dobu »meče a kaIicha« skoro úplně zájem o přemyslovský středověk. I nevydalo úsilí básníků z našeho národního obrozeni,. kteří »chtěli pěti králů českých trůny«, v celku valného ovoce slovesného. Svatopluk Čech splatil nejprve čestně daň dějinám české reformace v jejím poledni a západu; když však se blížil čtyřicítce, přijal snahu vlastenecké romantiky, nesoucí se k velkorysému zobrazení domácího středověku, za svou, a to nikoliv snad z pouhé náhody umělce, hledajícího vhodnou látku, nýbrž v důsledku celého vývoje, který se u něho vyznačuje postupným návratem k myšlenkovým hodnotám buditelského období. 116