slok vyvolává barvami sytě nanášenými krojovou i národopisnou pestrost československých poutníků divadelních. Nato rozvádí se zdobnÝm způsobem ódickým oslava Národního divadla, jehož význam básník pojímá šíře než pouze umělecky: »že karyatidou před lidstva týnem již nechcem být, než přejít hvězdný práh a svorně závoditi v lidstva ruchu, vším velikým, co dřímá v českém duchu«. Náhle s mocným účinkem zvukovým, přerušuje deklamaci poněkud ztmulou dramaticky uvedený slib amerických krajanů, jejichž sídla vyvolává básník typickými obrazy monumentální prostoty, že přijdou do staré vlasti osvědčit věrnost na život a na smrt. A hned nato karakteristika hostí, plnících tento slib, spolu s několikerou obměnou myšlenky o netušeném zmohutnění amerických Čechů; při tom, jako by přijímal nabízenou dlaň od zámořského krajana, vplétá sem Svatopluk Čech myšlenku i rým z prostoduchého veršování českého Američana F. K. Ringsmutha z r. 1884, praví-li: »lvěst hrdou nesete, že odnož lípy, již osud zavál na břeh Missisipi, tam pod korouhví volnou, hvězdnatou již korunou se pyšní košatou.« Pak již hlaholí v plenissimu básnicky řečnických varhan chvalozpěv uvítání, hostitelova radost a pozdrav rodné země; ani slovem neozývá se zde ona starostlivá skepse uvažující o národním dosahu českého vystěhovalectví, jíž nedávno byl podmalován příběh Bártova syna - nadšení chvíle nadobro tlumí rozumovou úvahu národního pedagoga. Určitěji než kterýkoliv jiný básník český r. 1885 dovedl Svatopluk Čech pojmouti kulturní událost za politickou skutečnost a pozdraviti tudíž v Americe něco více než exotickou dálku ciziny. Cítí, že občané Spojených států přinášejí k nám cosi nového, totiž onoho ducha svobody, onen zdravý vzduch šťastného občanství, po nichž básník sám prahl tak marně v domově nevolníkově: »Však také s vašich hrdě vzpiatých skrání cos zavanulo v naši dusnou tiš jak vzduchu jasnějšího čerstvé vlání z těch oblastí, kde k nebes hvězdám výš dlaň pevná vznáší prapor ohvězděný s volnosti reků nesmrtnými jmény ... « 8 118