druhovým urcemm zachrání její slohovou roztříštěnost, VZplra]1Cl se běžným kategoriím literárním. Ač si nezatajovala, že nepoměrná délka Ivanova vypravování rušivě se dotýká komposiční úpravy skladby, přece usilovala o to, aby rozčleněním děje do pěti hlavních vrstev dramatické akce dokázala zamýšlenou i dosaženou úměrnost díla. Avšak těmito dobře míněnými pokusy nebyl přece postižen vlastní význam Čechovy »Slavie«, který nesporně spočívá v jejím politickém a myšlenkovém obsahu. Pozdější posuzovčlltelé básně uvědomili si to, jakmile rozpoznali, že vůči »Evropě« není »Slavie« nikterak uměleckým vzestupem, nýbrž že se v ní zřejmě projevuje ochabování tvůrčích sil básníka předčasně stárnoucího. Ale tím naopak stupňoval se u nich zájem o dějinnou náplň této alegorie,-odvažující se místy i prorocké tuchy do budoucnosti. Když r. 1905 po nešťastné válce s Japonskem vypukla první ruská revoluce, a český kritik socialistický r. V. Krejčí si pospíšil ji uvítati, nezapomněl pokloniti se Svatopluku Čechovi za »Slavii«, že v ní správně věštil proletářský převrat na Rusi, a citovati závěrečná slova umírajícího Vladimíra. Také za třetí, bolševické, revoluce ruské r. 1917 a 1918 bylo vzpomínáno setby Vladimírovy, avšak s hořkou výčitkou, "plně v duchu básníka, stojícího výslovně na straně Ivanově. Kolem »Slavie« kupí se obsahově i časově několik básní, částečně příležitostných, v nichž Svatopluk Čech dílem obměnil, dílem rozvedl témata nadhozená ve veliké skladbě slavjanofilské. Nadšeně vzrušený cit okřidluje v nich myšlenku většinou jen průměrnou; barvitý obraz krajinný neb dějinný dodává celku názornosti; značný náklad řečiíického důrazu provází patetické sloky, umně čll zdobně ustrojené. Sté výročí zrozenin otce ruské romantiky Vasila Andrejeviče ŽUkovského dalo vznik ódě o třech slokách, jakoby vyňatých z Ivanova a Čechova vzletného rozhovoru na počest národní velikosti 'ruské. Postava pěvce-vojína, který bohatýrskou notou i lyrickým sněním, oproštěním se ode lživého klasicismu i plodnými vztahy k básnictví západnímu připravoval cestu Puškinovi a Lermontovu, načrtnuta tu několika jednoduchými rysy na pozadí hrdinské doby ruských dějin novověkých, zápasu to protinapoleonského, z něhož ve shodě se slavjanofily čerpal Svrutopluk Čech zvláštní důvěru v sílu ruského národa. Cosi divadelního provází i těchto několik beznáročných veršů: vojenské stany, v kterých »na srdce tiskna varito i zbroj«, sní a zpívá Žukovskij, 108