obrátil Svatopluk Čech jejích spor i k tomu, kdo má říditi obranu Slavie" zda mladý Rus či ctihodný polský šlechtic, až tento sám rozhodne vášnivé rozpory pokrevenců ve prospěch Ivanův. Při dalším hájení korábu mají tito zástupci slovanských národů, z nichž jediné Černohorec vystupuje poněkud v popředí, podíl pouze dekorační a také při závěrečné apoteose rusko-polské shody za východu slunce nedaleko přístavu tvoří toliko štafáž skupině pěti osob, objímajícího se Ivana s J advigou, žehnajícího hraběte, smírně umírajícího Vladimíra a uspokojeně blahořečícího Čecha. Nepřesvědčilo-li o vnitřní nutnosti a pravdivosti ani řešení základního problému »Slavie«, že totiž citová dohoda, alegorisovaná zde sňatkem, překlene se nad odvěkým nepřátelstvím mezi Rusy a Poláky, ani optimistická odpověď ke druhé zásadní otázce básně, že revoluční hnutí na Rusi podřídí své úsilí slovanské snaze o obnovu světa v duchu sociální spravedlnosti, uspokojuje tím méně myšlenkově ne zdůvodněná a básnicky neztělesněná důvěra Svatopluka Čecha, že hravě a rychle jako na korábu Slavii budou odčiněny křivdy způsobené slovanským národům dějinami i vyrovnány vzájemné rozpory mezi nimi. Právě alegorický rámec »Slavie« žádal si, aby otázka slovenská byla uvedena do konkrétního vztahu k Čechovu požadavku mnohostrunnosti a přece souzvučnosti lyry slovanské; aby Ivan, hlasatel silné jednotné Rusi, vládkyně nad ostatními Slovany, zaujal stanovisko k Ukrajincům, kteří tu vystupují jako národ samostatný; aby byl alespoň poněkud osvětlen náboženský a kulturní konflikt Srbů s Chorvaty, a snad aby také u příležitosti odlišování Černohorců od ostatního Srbstva bylo pověděno, zda básník představuje si další zdárný rozvoj jednotlivých národů slovanských spíše v mezích historickopolitických individualit čili zcela důsledně podle požadavků národního sebeurčení. Právě zde mohl a měl ukázati, že postoupil nad abstraktní slovanskou vzájemnost Kollárovu, z níž vyšel a kterou z oblasti jazykově literární přenášel do života mravně kulturního a poněkud neurčitě i politického. V této příčině nelze ve »Slavii« znamenati valného pokroku proti názorům vlastenecké romantiky probuzenské, od níž se Svatopluk Čech liší leda spravedlivějším stanoviskem k Polsku a hlubším pohledem do ruské skutečnosti; ale i tu snaží se zmocniti politického jádra slovanské otázky citem, nikoliv rozumem a příliš ochotně se poddává optimistickým svodům příliš smířlivého srdce slovanského humanisty. Vůbec hoví celková 106