polského aristokrata úplně ve velikém výjevu, kterým se končí Ivanův pobyt na hraběcím zámku; na tomto obraze nezmění v podstatě nic čacké chování se J advižina otce na palubě Slavie. Sytý štětec básníkův, libující si odedávna v malbě nádherných místností panského vkusu, soustředil všecko své popisné a náladové umění, aby vytvořil případný rámec pro tragickou srážku Ivanovy milostné naděje s národní neústupností polského velmože. Umělé, takřka ate1ierové přítmí klenuté síně zámecké, protržené pouze skrovným pruhem světla, přede se tajemnou svatyní, kdež vedle národního kultu náboženského vládnou starodávné vzpomínky vlastenecké i rodinné, a kdež před obrazem Panny čenstochovské i před alegorickou malbou pokořené Polsky, před portréty hraběcími i před podobiznami ztracené ženy a syna teskně šumí elegie ztroskotaného domácího štěstí i polského státu. Tu při kmitu věčné lampy a ve stínu starých praporů, uprostřed lesku dávných mečů a berel a mezi pietními truchlorouškami vyslechne žasnoucí a zkrušený Ivan vše, co bouřilo v zamlklém nitru hrdého šlechtice a co náhle vylilo se velkolepou výmluvností: dějiny polské slávy i polského pádu, do nichž slavně zapletena účast hraběcího rodu; kletbu ruským utiskovatelům minulým i přítomným, žalný příběh hraběcího syna Stanislava, osvědčivšího pravou polskou rekovnost a pravé polské mučednictví pod kozáckou nahajkou, nenii nad skonem ženy, jíž nad Stanislavovým osudem puklo srdce a posléze slavnou, do čtyř pádných a zároveň zdobných slok rozpředenou přísahu, že »dcery živé ruku neuchvátí prokleté půdy ruské zrozenec -«. Grottgierovské této scéně, která kromě některých kreseb Alšových a o mnoho pozdější básně Vrchlického »Polonia« jest nejmohutnějším projevem citového sbratření česko-polského, dosťalo se zalSloužené pochvaly, a bez nadsázky bylo pověděno, že »stojí na výši lyriky polonofilské zahraniční, ano že ani v patriotických elegiích polských po r. 1830 nenalézáme hned věci tak mocné, umělecky dokonalé«. Svatopluk Čech sdružil tu všecky přednosti své básnické techniky: pasto sně pracujícímu malíři honosných interieurů vedl štětec dějinný patetik, který každou součástku významné scenerie obklopuje svítivou svatozáří; vznosného řečníka překládajícího nadosobní city plné vznešenosti a tragiky do umělých útvarů skvělých period a působivých slok doplňoval nyvý elegik rodinných žalů a zhořklých milostných vzpomínek; neúnavného strůjce antites mezi představami hroznými a tklivými podporoval tentokráte dokonce 104