milostnou touhou dívčí lásky - to, co se našemu rozumu jeví nezbadatelným a našemu citu neproniknutelným, jest pouhopouhé nic. Avšak Vladimíra, jemuž nadobro chybí schopnost prožívati metafysickou záhadu světa tragicky, nikterak nezdrcuje hrůza »toho, co se nic nazývá«, která tak krutě rdousila Máchu a jeho Viléma za podobných úvah v žaláři na pokraji zmaru. Šlechtický revolucionář ruský, stejně jako adamitský myslitel lienoch, vyvozuje z důsledného agnosticismu a nihilismu požadavek, abychom v lahodném požitkářství s vděčnou smyslností přijímali naskýtaiící se dary života a kochali se jimi, dokud nám přáno; chvátaje k lodní tabuli a těše se na sblížení s Jadvigou, osvědčuje Vladimír svůj nefilosofický hedonism. 2e Svatopluka Čecha otázka nihilismu zajímala netoliko politicky, ale i myslitelsky, projevil překladem dvou perských filosofických průpovědí virtuosních formou a poutavých také ideově; též z Iranu mluvila k němu ústy Dželal-eddin-Rumiho, tfafise a Omara Chijama zvláštní směs moudrosti, resignující nad věčným nic, a smyslnosti zachraňující z koloběhu klamů požitek pro okamžik. Druhá Vladimírova řečnická pasáž postavena jest na důležité místo dějového obratu ve »Slavii«, když na moři i pod palubou lodi se chystá zároveň bouře přírodní i společenská. Nadšenou apostrofou vítá Vladimír na přídě korábu třísněné pěnou vln onu dvojí bouři, v níž pozdravuje zároveň úchvatné divadlo i vytouženou očistu pro svět i PrD' sebe; i zde žízeň po sensaci se pojí s revoluční nedočkavostí romantika převratu. Těchto šestero slok, přeplněných umělou malbou zvuků a pohybů, světel a barev, podává v mistrovské své rétorice důkaz, že »Slavie«, stejně jako »Bouře«, »Adamité« a »Evropa«, tkví svou prakoncepcí v silné představě bouře původu zvukového, přenesené z obrazu bouře v přírodě do oblasti bouře sociální, ale mnohem větší měrou,. než ve starších skladbách, zatlačen byl tento. vášnivý prvek původní ve »Slavii« úplně do pozadí konvenčními živly stavby schématické,. politické alegorie a rozprav příliš rozumových. Jako Ivan ztělesňuje také Vladimír určitý po1itickomyšlenkový směr novodobého Ruska, ba možno říci, že se Svatopluku Čechovi podařilo spojiti v této typické postavě dva veřejné proudy ideové, jimiž bylo mladší vzdělanstvo ruské ovládáno v druhé polovině věku XIX. Pokud Vladimírova nemilosrdná kritika se obrací proti politickým a. sociálním zřízením oficiálního Ruska carského a bohovládného, pokud ]00